Hakukone-optimointi

Hakukone-optimointi

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa tietyillä hakusanoilla saaden potentiaalisia asiakkaita, jonka ansiosta yritys tienaa enemmän rahaa.
  • Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa tietyillä hakusanoilla.
  • Tavoitteena on saada sivusto mahdollisimman korkealla juuri yrityksen bisneksen tärkeillä avainsanoilla, joilla hakukoneiden käyttäjät etsivät tietoa.
  • Hakukoneoptimoinnin vaikutukset ovat mitattavissa, mikä näkyy sivuston kävijämäärissä. Hyvin usein sivuston kävijöistä suurin osa tulee hakukoneiden kautta.
  • Hakukoneoptimoinnissa pitää huomioida tekniikka, sisältö ja linkit.

  • Googlen PageRank -algoritmi noudattaa samaa periaatetta kuin tiede. Tieteessä mitä enemmän viittauksia on tiettyyn tieteelliseen artikkeliin, sitä arvokkaampi ko. artikkeli on.

  • Hakukoneystävällisellä julkaisujärjestelmällä saadaan seuraavat asiat kuntoon: selkokieliset url-osoitteet, kunnolliset titlet, sivukartta, nopeat latausajat jne.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

  • title-tagi
  • description-tagi
  • meta-keywords-tagi
  • otsikot
  • leipäteksti
  • kuvien alt-attribuutit
  • latausaikojen optimointi

Analytiikkaohjelmistoja

Google Analytics

  • Google Analytics on ilmainen verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu työkalu.
  • Google Analytics saa verkkosivun kävijästä tietoa, kun kävijän web-selain suorittaa Javascript koodia.

Matomo

  • Matomo (tunnettiin ennen nimellä Piwik) on avoimen lähdekoodin web-analytiikkaohjelmisto, joka kilpailee Google Analyticsin kanssa.
  • Matomon saa maksullisena palveluna ja ilmaisena omalle palvelimelle asennettava versiona.
  • Matomo sopii niille, joille kaikille yksityisyys ja tietoturva ovat tärkeitä.
  • Matomon tärkeimmät käyttäjäryhmät ovat julkinen sektori, sosiaali- ja terveysalan palveluntarjoajat, pankki- ja vakuutusalan yritykset ja lakiasiaintoimistot.

Google Search Console

  • Google Search Console on web-sivuston webmasterin eli verkkovastaavan työkalu, joka kertoo millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet sivustollesi orgaanisista hakutuloksista (kävijä tehnyt haun Googlen hakukoneella), kuinka monta näyttöä olet saanut milläkin avainsanalla sekä mikä sivustosi klikkausprosentti on avainsanoille.
  • Haun ulkoasu -valikon kohta kertoo miltä sivustosi näyttää hakutuloksissa, joissa nykyään näkyy paljon muutakin kuin sivun otsikko ja metakuvaus.
  • Hakuliikenne -valikon kohta kertoo, kuinka hyvin web-sivustosi näkyy hakutuloksissa, millä sanoilla saat liikennettä ja miten moni sivustosi hakutuloksissa näkevä saapuu sivustollesi.
  • Indeksointi -valikon kohta kertoo kuinka pienet ohjelmat, eli hakurobotit (botit) pyrkivät lisäämään kaikki maailman verkkosivut indeksiinsä, josta Google sitten palauttaa mielestään parhaiten hakijan tekemää hakua vastaavat sivut hakutuloksina.

Hakukoneoptimoinnin toimivuuden arviointi

Käsitteet

  • Konversio on web-sivuston tavoite
  • Click Through Rate (CTR) on hakutulosten klikkausten prosentti
  • Bounce-rate on välitön poistumisprosentti

Tulkinta

  • Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
  • Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
  • Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.

Pyydä tarjous


Yhteystiedot

  • Nordenskiöldinkatu 25 B 17
  • 06100 Porvoo
  • 045-1674800
  • heikki(at)heikkikujala.fi