10 hakukoneoptimointiin liittyvää myyttiä

Julkaistu 13.5.2017
Heikki Kujala
  1. Taattu tyytyväisyys
  2. Korkea Google Page Rank = korkea arvostus
  3. Googlen ”hyväksyntä”
  4. Meta-keywords-tagi
  5. Huijaamalla huipulle
  6. Avainsanat
  7. Rahan käyttäminen Google Adwordsiin parantaa arvostusta
  8. Laskeudu tänne
  9. Rakenna ja unohda
  10. Arvostus on päämäärä

1. Taattu tyytyväisyys

  • Hakukoneoptimoinnissa todellisuudessa ei ikinä voida luvata, että pääse hakutuloksissa tietylle sijalle.
  • Google Page Rank:ssa on satoja faktoreita, ei kukaan yritys tai yksilö ei voi kontrolloida kaikkia niitä.
  • Toisaalta jättämällä hakukoneoptimoinnin tekemättä ei voita mitään.
  • On tärkeää olla kärsivällinen, tulokset voivat viedä aikaa.

2. Korkea Google Page Rank = korkea arvostus

  • Vastoin yleistä uskomusta Google Page Rank ei ole yhtä kuin korkea arvostus.
  • Tietyillä hakusanoilla matalamman Page Rank arvon omaava sivusto voi olla arvostettu korkeammalle kuin suuremmalla Page Rank arvolla varustettu.

3. Googlen ”hyväksyntä”

  • Google ei tarjoa hyväksyntää yhdellekään hakukoneoptimointia tekevällä yritykselle tai yksilölle.
  • Googlella on toki Analytics ja AdWords sertifikointiohjelmat.

4. Meta-keywords-tagi

  • Vaikka Google ei kommentoi julkisesti Page Rank – algoritmiaan, se on virallisesti kertonut jättävän meta-keywords-tagin huomioimatta.

5. Huijaamalla huipulle

  • Googlen tai Bingin hakutulosten manipuloinnin yrittäminen on huono idea.
  • Ei ole takeita onnistumisesta.
  • Vaikka onnistuisi, hakukoneet voivat poistaa sivuston indekseistä, joka liiketoiminnalta äärimmäisen huono asia.
  • Ns. black-hat seo -menetelmiä
    • pitkät avainsanaluettelot
    • piilotekstit
    • piilo- eli valesivut pelkästään hakukoneille, ei käyttäjille

6. Avainsanat

  • Mielikuva, että joka sivulla pitää olla avainsanoja tietty prosenttimäärä on harhaa.
  • Esimerkiksi tietyn sanan mainitseminen tekstissä vaikka 10 kertaa ei tarkoita sivu rankataan automaattisesti niin hyvin.
  • Tekstin pitää olla vakuuttavaa, informatiivista ja iskevää.

7. Rahan käyttäminen Google Adwordsiin parantaa arvostusta

  • Rahan käyttäminen Google Adwords -mainostamiseen ei paranna yhtään orgaanisissa eli luonnollisisa hakutuloksissa.
  • Kuitenkaan ei ole mitään väärää käyttää rahaa Google Adwordsiin

8. Laskeudu tänne

  • Jokainen sisältösivu pitää olla suunniteltu niin, että se voi toimia laskeutumissivuna.
  • Ei voida olettaa, että jokin tietty sivu kuten etusivu on laskeutumissivu.

9. Rakenna ja unohda

  • Ei riitä web-sivusto on rakennettu, sitä kehittää julkaisun jälkeen.
  • Ei pidä ajatella, että sivuston hakukoneoptimointi olisi ikinä paras mahdollinen.

10. Sijoitus on päämäärä

  • Monet ihmiset ajattelevat, että hakukoneoptimoinnin päämäärä on korkea sijoitus.
  • Todellisuudessa hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on tehdä rahaa.