Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeillä avainsanoilla.

Tietoa hakukoneoptimoinnista

Google

Google Analytics

  • Google Analytics on ilmainen verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu työkalu.
  • Google Analytics saa verkkosivun kävijästä tietoa, kun kävijän web-selain suorittaa Javascript koodia.

Matomo

Matomo

  • Matomo (tunnettiin ennen nimellä Piwik) on avoimen lähdekoodin web-analytiikkaohjelmisto, joka kilpailee Google Analyticsin kanssa.
  • Matomon saa maksullisena palveluna ja ilmaisena omalle palvelimelle asennettava versiona.
  • Matomo sopii niille, joille kaikille yksityisyys ja tietoturva ovat tärkeitä.

Google

Google Search Console

Google Search Console on web-sivuston webmasterin eli verkkovastaavan työkalu, joka kertoo millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet sivustollesi orgaanisista hakutuloksista (kävijä tehnyt haun Googlen hakukoneella), kuinka monta näyttöä olet saanut milläkin avainsanalla sekä mikä sivustosi klikkausprosentti on avainsanoille.

Google

Google Tag Manager

  • Google julkaisi vuonna 2012 julkaisi Google Tag Manager työkalun helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten markkinointikampanjoiden käynnistämistä.
  • Tagit ovat pieniä koodin pätkiä, jotka asennetaan verkkosivun lähdekoodiin.
  • Tagit eivät näy kävijälle suoraan verkkosivuilla, vaan katsomalla sivun lähdekoodia.
Google

Google Data Studio

  • Google Data Studio on ilmainen markkinointityökalu, joka auttaa tiedon visualisoinnissa ja raportoinnissa.
  • Google Data Studioon voidaan liittää useasta tietolähteistä ”raakadataa”, Googlen palveluista Analytics, Analytics 360, Adwords, Sheets ja Youtube ja 3. osapuolen tietolähteistä esim. Matomosta.

jatkuva seuranta

Jatkuva seuranta

  • Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, jonka vuoksi ja siksi tuloksia pitää tarkastella säännöllisesti.
  • Google muuttaa Page Rank -algoritmiaan jatkuvasti.
  • Tämän takia myös sivuston hakukoneoptimointia pitää seurata jatkuvasta.
  • Mikäli sijoitus huononee, pitää siihen reagoida mahdollisimman nopeasti.

sisällön optimointi

Sisällön optimointi

Sisältö vaikuttaa paljon hakukoneoptimointiin. Avainsanojen valintaan kannattaa panostaa.

Kun tiedätään millä sanoilla asiakkaasi etsivät tuotteita ja palveluita, pitää kirjoittaa tätä vastaavaa sisältöä. Mitä pidempään sivustolla vietetään aikaa, sitä luotettavampi sivusto on myös hakukoneiden mielestä.

auditointi

Auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditointi sisältää web-sivuston perusteellisen tarkastelun, jolloin saadaan selville mm. hakukoneoptimoinnin tilan, mahdolliset tekniset ongelmat ja käytettävyyden.

räätälöitävä

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi aloitetaan tyypillisesti valittujen sisältösivujen otsikoista ja metakuvauksista.

Muita teknisen analyysin aiheita ovat:

  • sivuston indeksoitavuus
  • XML-sivustokartta
  • uudelleenohjaukset ja rikkinäiset linkit
  • sivuston toimivuus kännykällä
  • sivuston nopeus

Lue lisää

Ota yhteyttä

Heikki Kujala
Adlercreutzinkatu 35-37
06100 Porvoo
puh:045-1674800
email: heikki(at)heikkikujala.fi

Some