WordPressin hakukoneoptimoiminen

Julkaistu:

Päivitetty: 27.04.2022

Hakukoneoptimoinnin opas kertoo hakukoneoptimoinnista yleisellä tasolla. Tämä artikkeli nimensä mukaisesti kertoo kattavasti WordPressin hakukoneoptimoinnista, hakukoneoptimoinnin laajennuksista, latausaikojen optimoinnista jne. WordPress on hakukoneystävällinen alusta, mutta WordPressin käyttäminen ei tarkoita, että web-sivuston hakukoneoptimointi olisi kunnossa.

WooCommercen hakukoneoptimointi

WooCommerce on WordPressin verkkokauppojen laajennus, joka on samalla maailman suosituin verkkokauppa-alusta. Jos web-sivustolla on WooCommercella rakennettu verkkokauppa, kannattaa hankkia WordPressin maksullinen hakukoneoptimoinnin laajennus. Verkkokauppojen hakukoneoptimointi eroaa tietyltä osin normaalien web-sivustojen hakukoneoptimoinnista.

WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennuksen valitseminen ja asentaminen

WordPressin parhaat ja tunnetuimmat hakukoneoptimoinnin laajennukset ovat All in One SEO Pack, Rank Math ja Yoast SEO.

Yoast SEO

Yoast SEO:n kehitti alunperin Joost de Walt. Alkuun Yoast SEO oli pelkkiä hakukoneoptimoinnin ohjeita, jotka esiteltiin vuonna 2008. Yoast SEO -laajennus WordPressillä esiteltiin vuonna 2010. Yoast SEO:lla on 5 miljoona aktiivista asennusta. Yoast SEO Premiumin yksittäinen lisenssi maksaa 89 €. Lisäksi Yoast SEO:lle on olemassa maksullisia lisäosia. Esimerkiksi Yoast WooCommerce SEO laajennus maksaa 69 euroa verkkokauppaa kohti.

Hyvät puolet

  • Hyvä sisällön analyysin työkalu
  • Toimivat oletusasetukset, asentamisen jälkeen voi suoraa käyttää
  • Käytettävyys

Huonot puolet

  • Paljon mainoksia ilmaisversiossa
  • Titleissä ja metakuvauksissa Yoast SEO ei näytä merkkimäärää vaan värillä ovatko ne kunnossa vai ei.
  • Maksullinen versio on kalliimpi kuin kilpailijat.

All in One SEO Pack (AIOSEO)

Kehittäjät Michael Torbert ja Steve Mortiboy ovat luoneet All in One SEO Pack:n, joka julkaistiin WordPressin virallisten laajennusten sivustolla vuonna 2007 eli kolme vuotta ennen Yoast SEO:a.All in One SEO Pack:lla on tähän mennessä yli 2 miljoona aktiivista asennusta ja sillä on yhteensä 65 miljoonaa latausta. All in One SEO:sta on olemassa ilmainen suppeampi versio. All in One SEO:n yksittäisen sivuston lisenssi maksaa 57 $, 10 sivuston lisenssi 199,5 $ ja 10 sivuston lisenssi 299,5 $

Hyvät puolet

  • Käytettävyys
  • Toimiva auditoinnin työkalu
  • Mahdollisuus räätälöidä XML-sivustokarttaa
  • Modulaarisuus, on helppoa ottaa pois päältä tarpeettomia ominaisuuksia.

Huonot puolet

  • Ilmaisversio on karsittu
  • Asentaa lisäosia kysymättä halutaanko niitä asentaa.

Rank Math

Rank Math julkaistiin vuonna 2018. Rank Mathin tiimi muodostettiin vuonna 2019 ja siihen kuuluu tällä hetkellä 19 jäsentä. Rank Mathilla on yli 900 000 aktiivista asennusta.

Hyvät puolet

  • Ilmaisversiossa on vähän mainoksia.
  • Ilmaisversiossa on ominaisuuksia, jotka muissa WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennuksissa ovat maksullisessa versiossa.

Huonot puolet

  • Sisällön analyysi keskittyy tiukasti määriteltyyn avainsanaan, ei variaatioihin.
  • Titlejen, metakuvausten ja sisällön analyysin työkalu on WordPressin editorin oikeassa sivupalkissa liian pienenä, parempi jos se olisi sivun alaosassa kuten All in One SEO:ssa ja Yoast SEO:ssa.

Mikä WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennus kannattaa valita?

Kaikki kolme laajennusta on todella hyviä, joten valintaan vaikuttaa mitä asioita painotetaan. Ilmaisversioista RankMath tarjoaa eniten ominaisuuksia. Maksullisissa versiossa valinta muuttuu entistä haastavammaksi. RankMath:in vahvuus on tekniikka ja ominaisuudet, mutta käytettävyydessä on hieman parannettavaa. All in One SEO on tasaisen vahva. Hinnoittelussa Yoast SEO on kallein ja siitä puuttuu IndexNow-integraatio.

Kaikkien näiden kolmen WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennusten premium-versiossa on paljon ominaisuuksia. Kannattaa miettiä miten ne sopivat kokonaisuuteen, yhteen muiden käytettävien hakukoneoptimoinnin työkalujen kanssa. Yoast SEO:oon on integroitu Semrushin laaja avainsanojen tietokanta ja hakukoneoptimoinnin työkalut tarjoten Yoast:n käyttäjille älykkäitä, hakukoneoptimointiin keskittyviä avainsanaehdotuksia.

Lisäksi kannattaa miettiä WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennusten toimintojen hyödyllisyyttä. Esimerkiksi on hyvä asia, että All in One SEO:ssa on kilpailija-analyysin toiminto, mutta se on niin suppea, että hyöty on kyseenalainen. Se tarkistaa ainoastaan annetun yksittäisen sivun (URL), ei koko web-sivustoa. Eli ei korvaa esimerkiksi Semrushia.

Title-tagi

  • Titleen kannattaa sijoittaa 1-3 keskeistä avainsanaa, joilla sivun halutaan löytyvän.
  • Suositeltava pituus on 50-60 merkkiä, jonka verran Google näyttää tekstistä (välilyönnit mukaan luettuna).
  • Jokaisen sivun titlen pitää olla uniikki.
  • Google teki 16.8.2021 algoritmin päivityksen, jonka myötä Google uudelleenkirjoittaa titlejä hakutuloksissa.
  • WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennukset asettavat sivun otsikon automaattisesti titleksi, laajennuksilla voidaan tarpeen tullen muokata.

Metakuvaukset

  • Metakuvaus näkyy hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
  • Pitämällä pituus korkeintaan 150 – 160 merkissä se mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.
    Riippuu WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennuksen asetuksista minkälainen metakuvaus näkyy, kannattaa aina tarkastaa huolellisesti.


Sisäinen linkitys

  • Web-sivuston sisäisellä linkityksellä voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnin toimivuuteen.
  • Tärkeätä on laittaa etusivulta linkkejä muille sisältösivuille.
  • Kannattaa linkittää luonnollisesti, sillä sivulle, joka esittelee ko. aihetta tarkemmin.

Strukturoitu data

  • Strukturoitu data on standardoitu tapa antaa tietoja sisältösivusta.
  • Se auttaa Googlea ja muita hakukoneita ymmärtämään paremmin mitä sisältöä sivulla on.
  • Strukturoitu data toteutetaan lisäämällä sivulle Schema.org:n mukainen skeema.
  • Schema.org:ssa on paljon skeemoja, esimerkiksi paikalliselliselle yritykselle, verkkokaupan tuotteille jne.
  • Se on helpointa tehdä WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennuksen avulla, joka näkyy tiedon etsijöille Googlen niin sanotuissa rikastetuissa hakutuloksissa lisätietoina.
  • Tämä parantaa hakutulosten klikkausprosenttia alan tutkimusten mukaan 5 – 30%.
  • Kuitenkaan strukturoitu datan lisääminen ei tarkoita, että se näkyisi automaattisesti Googlen hakutuloksissa.

Oletusverkkotunnuksen asettaminen

Hakukoneoptimoinnin kannalta ei ole merkitystä onko oletusverkkotunnus https://domain.com vai https://www.domain.com , mutta pitää valita toinen näistä, koska Google tulkitsee niiden olevan eri osoitteita.

Sivuston näkyvyyden tarkistaminen

WordPress antaa mahdollisuuden estää hakukoneita indeksoimasta web-sivustoa. Tämä on hyödyllinen kun voidaan estää hakukoneita indeksoimasta keskeneräistä demoa.

Osoiterakenteen määrittäminen

WordPressissä on useita vaihtoehtoja osoiterakenteelle. Oletuksena WordPressin osoiterakenne on sivusto.fi/?p=123 , joka ei ole hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä. Osoiterakennetta voidaan muokata: Asetukset -> Osoiterakenne.

Jos web-sivustolla on blogi, kannattaa blogin artikkeleihin laittaa mukaan esimerkiksi sanana “blogi” eli osoitteet olisivat muotoa blog/artikkeli

Taksonomian käyttäminen

WordPressissä on vakiona kaksi taksonomiaa eli luokittelutapaa: tunniste (tagi) ja kategoria. On hyödyllistä ottaa käyttöön uusia taksonomioita esimerkiksi yrityksen referenssejä varten. Tällöin voidaan tehdä hierarkkinen taksonomia kuten alakategoria, jossa pääryhmänä on tuote ja alaryhmänä kaupungit. Tällöin saadaan listaussivuja, joissa tuote on yhdistetty kaupunkiin.

Google Search Consolen kytkeminen ja XML-sivustokartan lähettäminen

Google Search Console kannattaa kytkeä lähtökohtaisesti verkkotunnuksena, joka edellyttää verkkotunnuksen DNS:ään txt-tyypin tietueen lisäämisestä. Jos se ei ole mahdollista, pitää Google Search Console kytkeä URL-etuliitteenä. All in One SEO Pack:ssä, Rank Math:ssä ja Yoast SEO:ssa on toiminto asian tekemiseksi. Google Search Consolen kytkemisen jälkeen kannattaa lähettää XML-sivustokartta.

Latausaikojen optimointi

Latausaikojen optimointi on käytettävyyden lisäksi tärkeää ja kuuluu tekniseen hakukoneoptimointiin. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, joka kertoo kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus web-sivustolla on.

Luotettava ja nopea web-hotelli tai virtuaaliserveri

Lähtökohtaisesti yrityksen kannattaa valita virtuaaliserveri. Jos valitaan web-hotelli, kannattaa varmistaa, että tällä on riittävästi tehoa käytettävissä. Nykyään on olemassa myös web-hotelleja, joissa on taattu tietty määrä prosessoritehoa ja keskusmuistia.

Palvelinohjelmisto

Apache

  • Apache soveltuu web-hotelleihin.
  • Tekee uuden prosessin jokaiselle pyynnölle, jonka takia on vähemmän tehokas kuin LiteSpeed tai Nginx
  • Apache on ilmainen.

LiteSpeed

  • LiteSpeed:llä on erinomainen suorituskyky, parempi kuin Apachella tai Nginx:llä.
  • LiteSpeed:stä on olemassa kaksi versiota: ilmainen avoimen lähdekoodin OpenLiteSpeed ja maksullinen LSWS Enterprise.
  • OpenLiteSpeed soveltuu virtuaaliservereihin ja LSWS Enterprise web-hotelleihin.
  • LiteSpeed:lle on olemassa virallinen WordPressin välimuistilaajennus, joka on ilmainen.

Nginx

  • Kevyempi kuin Apache, vaatii vähemmän resursseja / keskusmuistia
  • Nginx skaalautuu paremmin kuin Apache.
  • Nginx:iä suositellaan virtuaaliservereille.
  • On mahdollista käyttää Apache ja Nginx:iä yhdessä.
  • Apache vastaa php-koodin suorittamisesta.
  • Nginx vastaa staattisen sisällön kuten kuvien jakelusta.

WordPressin välimuistin laajennuksen valitseminen

Välimuistin laajennuksen valintaan vaikuttaa mikä palvelinohjelmisto on käytössä, pitääkö olla ilmainen vai voiko olla maksullinen jne. WordPressille on olemassa useita välimuistin käyttöön liittyviä laajennuksia. Tämä artikkeli esittelee parhaat niistä. LiteSpeed Cache for WordPress toimii kaikkien palvelinohjelmistojen kanssa, mutta se on paras välimuistilaajennus LiteSpeed::lle. WP Rocket toimii Apachea käyttävälle serverille. WP Super Cache puolestaan soveltuu Apache ja Nginx:iä käyttäville servereille.

LiteSpeed Cache for WordPress (LSCWP)

  • LSCWP on ilmainen.
  • LiteSpeed Cache for WordPressiä kehittää LiteSpeed Technologies, joka kehittää myös LiteSpeed-palvelinohjelmistoa varmistaen saumattoman toimimisen.
  • Välimuistin lisäksi LSCWP optimoi myös css- ja js-tiedostoja.

WP Rocket

  • WP Rocket julkaistiin vuonna 2013 ja se oli yksi ensimmäisistä WordPressin välimuisti laajennuksista.
  • Nykyään sitä käytetään yli 900 000 web-sivustolla.
  • WP Rocket on maksullinen.
  • 49 dollaria yhdelle sivustolle.
  • 99 dollaria 3 verkkosivustolle.
  • 249 dollaria rajoittamattomalle määrälle sivustoja.
  • WP Rocketin käyttöliittymä on selkeä.
  • Välimuistin lisäksi WP Rocket voi optimoida js- ja css-tiedostoja, tietokantaa jne.

WP Super Cache

  • WP Super Cachea kehittää Automattic-niminen yritys, joka vastaa myös WordPressin kehittämistä.
  • Se on ilmainen.
  • WP Super Cache toimii tehokkaasti luoden sivuista staattisia html-tiedostoja.
  • Se automaattisesti siivoaa välimuistia säännöllisesti.
  • WP Super Cachessa on integroitu tuki CDN:lle.

Redis (REmote DIctionary Server)

Perinteisesti WordPress-sivustoja on nopeutettu edellä mainituilla välimuistin laajennuksilla. Kuitenkaan ne eivät tarjoa suorituskykyä kaikissa tilanteissa:

  • Kävijöitä saapuu minuutin sisällä satoja, jopa useampi tuhat.
  • WooCommercella tehdyn verkkokaupan tuotteiden ja niiden variaatioiden lisääntyessä tietokantakyselyjen määrä kasvaa.
  • Web-sivuston blogissa on sivukohtaisesti lukuisia dynaamisia elementtejä, jotka lisäävät tietokannan kuormitusta

Ratkaisu tähän on Redis-objektivälimuisti. Se hyödyntää serverin keskusmuistia SSD:llä olevan tietokannan sijaan. Lopputulos on radikaali suorituskyvyn parannus. Redis-välimuistin saa WordPressille kahdella tavalla LiteSpeed Cache for WordPress -laajennuksella ja pelkästään siihen keskittyvällä laajennuksella.

WordPressin teema

Nopeiden latausaikojen saamiseksi kannattaa kehittää räätälöity teema. WordPressille on olemassa paljon ns. valmisteemoja, mutta yleisesti niissä on tarpeettomia js- ja css-tiedostoja.

Gutenbergin käyttäminen

WordPress-sivustoilla kannattaa käyttää WordPressin omaa Gutenberg-lohkoeditoria. Se on standardiratkaisu ja paras vaihtoehto latausaikojen kannalta. WordPressin ns. pagebuilderit kuten Elementor lisäävät tarpeettomia js- ja css-tiedostoja, jotka hidastavat latausaikoja merkittävästi.

Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimoinnissa on useita huomioitavia asioita. Kun kuva ladataan WordPressin mediakirjastoon, kannattaa sen yhteydessä asettaa relevantti alt-attribuutti eli kuvien vaihtoehtoinen teksti.

Kuvien latausaikojen optimointi

Jpg ja png

Tinyjpg.com kuvien optimointipalvelu tarjoaa WordPressin laajennusta, joka optimoi kuvat automaattisesti.

Webp

WordPressin versioon 5.8 tuli tuki Webp-kuvaformaatille, jota on mahdollisuus käyttää. WordPressin Imagify-niminen laajennus tekee kuvista Webp-versiot.

Tietoturvan parantaminen

WordPressillä on mahdollista tehdä tietoturvan kannalta hyviä web-sivustoja, mutta vakiona se ei ole riittävän hyvä. WordPressissä on vakiona tiettyjä tietoturvan kannalta huonoja ratkaisuja kuten riski SQL-injektiolle, salasanojen tallentamiseen käytetään MD5-algoritmia jne. Tämän takia WordPressin tietoturvaa pitää parantaa esimerkiksi ohjelmistopalomuurilla.

Jaa artikkeli

Tilaa syöte

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Arkisto

Heikki Kujala
Adlercreutzinkatu 35-37
06100 Porvoo
puh:045-1674800
email: heikki(at)heikkikujala.fi

Some