Ahrefs Yep

Julkaistu:

Hakukoneoptimoinnin työkalua kehittävä Ahrefs julisti vuonna 2019, että se kehittää oman hakukoneen. Ahrefs julkaisi sen kesäkuun alussa Yep-nimellä. Ahrefs kertoi käyttäneensä omaa rahaa kehittämiseen 60 miljoonaa dollaria. Ahrefs asemoi Yepin Googlen kilpailijaksi, yleiskäyttöiseksi hakukoneeksi.

Motiivina voitonjako sisällöntuottajien eduksi

Ahrefsin perustaja Dmytro Gerasymenko ei ole tyytyväinen Googlen voitonjaon malliin, kuinka vähän sisällön tuottajat saavat Googlen voitoista. Gerasymenkon mallissa sisällöntuottajat saisivat hakukoneen voitoista 90%. Hän haluaa, että Yep toimisi suunnannäyttäjänä Microsoftin Bingille, eli ottaisivat mallia heistä.

Kuinka Yep toimii?

Serverit

Ahrefs kertoi, että sen Singaporen datakeskuksessa on noin 1 000 palvelinta, jotka tallentavat ja käsittelevät web:iin liittyvää dataa 100 petatavua sisältäen verkkosivut, linkit niiden välillä ja haun indeksin. Ahrefs aikoo avata tämän vuoden loppuun mennessä Yhdysvaltoihin datakeskuksen.

Selaus

Yep selaa verkkosivustoja Ahrefsbotin avulla. Ahrefs kertoi aikovansa korvata Ahrefsbotin Yepbotilla lähitulevaisuudessa.

Ahrefsin mukaan Ahrefsbot vierailee yli 8 miljardilla verkkosivulla 24 tunnin välein, mikä tekee siitä verkossa toiseksi aktiivisimman selaajan, ainoastaan Googlen botti on aktiivisempi.

Ahrefsbot on 12 vuoden ajan selannut web:iä. He ovat käyttäneet Ahrefsbotin dataa linkkien tietokannan ja hakukoneoptimoinnin oivallusten saamiseksi.

Indeksointi

Yep päivittää indeksiään 15–30 minuutin välein. Jokainen päivitys lisää 30 miljoonaa sivua ja poistaa 20 miljoonaa sivua.

Mainostaminen Yep:ssä

Ahrefs ei julkaise Yep Ads:ia ennen kuin he ovat tyytyväisiä haun osuutuvuuteen jne, eli siihen menee aikaa.

Yksityisyys

Yep ei kerää oletuksena henkilökohtaisia tietoja kuten sijainti, nimi, ikä ja sukupuoli. Se ei tallenna käyttäjien hakuhistoriaa. Yep tallentaa tiettyä dataa kuten montako hakua ko. avainsanalla on, mutta ei tee sitä niin, että henkilö voidaan identifioida.

Yhteenveto

Ahrefs Yep:llä on selkeä tavoite, antaa sisällöntuottajille reilusti enemmän rahaa hakukoneiden voitoista ja huomioida hakukoneiden käyttäjien yksityisyys. Tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo, ei pelkästään Googlen markkinaosuuden takia, mutta muiden vaihtoehtoisten hakukoneiden lisäksi. DuckDuckGo:n lisäksi mm. Brave, web-selainta kehittävä yritys, on julkaissut oman hakukoneen.

Jaa artikkeli

Tilaa syöte

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Arkisto

Heikki Kujala
Adlercreutzinkatu 35-37
06100 Porvoo
puh:045-1674800
email: heikki(at)heikkikujala.fi

Some