Hakukoneoptimoinnin opas

Julkaistu:

Päivitetty: 21.03.2021

Tämä hakukoneoptimointiopas on niille, jotka eivät ole ennestään perehtyneet hakukoneoptimointiin. Opas sisältää perusteet ja sisältö on päivitetty vastaamaan tämän päivän suosituksia ja tekniikoita.

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan web-sivustojen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Eli käytännössä yritetään saada sivusto sijalle 1 ko. avainsanalla Googlessa tai muussa hakukoneessa.

Hakukoneoptimoinnin perusteet

Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että hakukoneiden botit pystyvät käymään sivuston läpi ja indeksoimaan sisällön. Hyvä sisäinen linkitysrakenne varmistaa, että ne ymmärtävät sivustosi tärkeimmän sisällön.

Selaus (crawling), indeksointi ja renderöinti

Selauksessa hakukoneen botti skannaa jokaisen löytämänsä URL-osoitteen koodin ja sisällön. Indeksoinnissa botti lisää vierailut sivut hakemistoon ja järjestää kaikki tiedot. Tietoja käytetään sitten mittaamaan sivun osuvuutta tiedon etsijän kyselyyn.

Googlen kappalepohjainen sijoitus (Google Passage ranking)

  • Googlen kappalepohjainen sijoitus (englanniksi passage ranking) oli yksi suurimmista hakukoneoptimointiin liittyvissä uutisista vuonna 2020.
  • Kappalepohjainen sijoitus tarkoittaa, että Google voi nyt luokitella sisältösivun yksittäiset kohdat, päätellä vastaako tietty tekstikappale parhaiten tiettyyn hakuun.
  • Kappalepohjainen sijoitus tuli voimaan Googlen englanninkielisessä haussa Yhdysvalloissa 14.2.2021, kun Googlen Danny Sullivan ilmoitti asiasta Twitterissä.
  • Tiivistetysti kappalepohjainen sijoituksen takia webmastereiden, hakukoneoptimoinnin spesilistien jne. ei tarvitse tehdä mitään ko. asian vuoksi.
  • Jatkossakin Google indeksoi kokonaisen sisältösivun.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Title-tagi

  • Titleen kannattaa sijoittaa 1-3 keskeistä avainsanaa, joilla sivun halutaan löytyvän.
  • Suositeltava pituus on 50-60 merkkiä, jonka verran Google näyttää tekstistä (välilyönnit mukaan luettuna).
  • Jokaisen sivun titlen pitää olla uniikki.

Metakuvaus

Metakuvaus hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
Pitämällä pituus korkeintaan 150-160 merkissä mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.

Otsikot

  • Pääotsikko sijoitetaan h1-elementtiin ja alaotsikot h2-elementteihin.
  • Hierarkian alemmat alaotsikot sijoitetaan h3:sta h6-elementteihin tasonsa mukaisesti.
  • Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on kuitenkin otsikoiden sijainti ja muotoilu, ei elementti lähdekoodissa.
  • Kehittyneet hakukoneet osaavat päätellä css-tyylitiedostojen määrityksistä otsikon tärkeyden

Leipäteksti

  • Normaali teksti toteutetaan HTML:n p-elementeillä, lisäksi voidaan käyttää myös ei-järjestettyjä (ul) ja numeroituja listoja (ol).
  • Avainsanoja kannattaa viljellä kohtuudella tekstin alusta loppuun, etenkin alussa.
  • Avainsanatiheys kannattaa pitää alle 5 prosentissa, jotta Google ei rankaise ylioptimoinnista.

Sisäiset linkit

  • Sivuston linkkirakenteella voidaan vaikuttaa miten yksittäiset sivut menestyvät hakutuloksissa parhaiten niille valituilla avainsanoilla.
  • Etusivun linkkivoimaa kannattaa ohjata optimoitaville sivuille.
  • Google suosittaa, että yksittäisellä sivulla olisi korkeintaan 100 linkkiä. Tosin laajoillakin sivustoilla voi olla määrä voi olla paljon suurempikin.

Kuvien hakukoneoptimointi

  • Kuvien hakukoneoptimoinnissa on tiettyjä asioita, jotka pitää huomioida.
  • Kuvien alt-attribuuttia kannattaa käyttää erityisesti, jos kuva toimii linkkinä.
  • Hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutit soveltuvat erityisesti kuvahakua varten tapahtuvaan optimointiin.
  • Kuvien hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutin lisäksi on muitakin asioita kuten konteksti kuvien ympärille ja strukturoitu data.
  • Googlen ja muiden hakukoneiden kuvahaut voivat tuoda huomattavasti kävijöitä, jos kuvia on sivuilla paljon ja ne ovat ihmisiä kiinnostavista aiheista.

Microdata

  • Microdata on standardoitu tapa tuoda lisää semantiikkaa web-sivustolle.
  • Kesäkuussa 2011 Google, Bing, Yahoo ja Yandex julistivat yksimielisesti tukevansa tukevansa microdataa ja julkaisivat Schema.org, jossa on microdatan ensijainen sanasto.
  • Microdata antaa mahdollisuuden määritellä omia räätälöityjä elementtejä ja arvoja.
  • Microdata koostuu nimi-arvo pareista.
  • Globaaleja attribuutteja
  • itemscope = käytetään kohteen luomiseen
  • itemtype = validi url, jossa määritellä kohde ja tarjoaa kontekstin ominaisuuksille
  • itemid = globaali attribuutti, joka yksilöi kohteen
  • itemprop = attribuutti, joka määrittelee kohteen ominaisuudet
  • itemref = tarjoaa listan elementtien tunnuksista (ei itemid) ylimääräisillä ominaisuuksilla. Esimerkiksi kirjoittajat voivat merkata taulukon jokaisen sarakkeen erilliseksi kohteeksi niin, että arvot säilytetään solussa.

WordPressin hakukoneoptimointi

WordPressin hakukoneoptimoinnin voi tehdä joko sisäänrakennetuilla ominaisuuksilla tai laajennuksilla. WordPressin versioon 5.5 tuli uutena ominaisuutena XML-sivukartat. WordPressille on olemassa hakukoneoptimointiin liittyviä laajennuksia kuten All in One SEO, Yoast SEO ja Rank Math.

Hakukoneoptimoinnin faktorit

Google PageRank-algoritmi koostuu yli 200 faktorista eli tekijästä.
Faktorit voidaan jakaa:

  • Verkkotunnukseen liittyvät tekijät
  • Sivutason tekijät
  • Sivustotason tekijät
  • Ulkoisten linkkien tekijät
  • Käyttäjän vuorovaikutus
  • Googlen erityiset algoritmisäännöt
  • Brändiin liittyvät signaalit
  • Sivuston sisäinen spämmääminen
  • Sivuston ulkopuolinen spämmääminen

Verkkotunnukseen liittyvät tekijät

  • Verkkotunnuksen ikä
  • Avainsana esiintyy ylätason verkkotunnuksessa
  • Avainsana ensimmäisenä sanana verkkotunnuksessa
  • Verkkotunnuksen rekisteröinnin pituus
  • Avainsana aliverkkotunnuksessa
  • Verkkotunnuksen historia
  • Sivuston omistaja rankaisu
  • Maatunnus verkkotunnuksessa

Sisältösivuun liittyvät tekijät

  • Avainsana titlessä
  • Avainsana metakuvauksessa
  • Avainsana h1-pääotsikossa
  • Avainsanojen tiheys tekstissä
  • Tekstin pituus
  • Päällekkäinen sisältö
  • Latausajat
  • Kuvien alt-altribuutti
  • Kuva tiedostojen nimeäminen
  • Sisällön tuoreus
  • Ulkoisten linkkien laatu muille sivustoille
  • Ulkoisten linkkien teema muille sivustoille
  • Ulkoisten linkkien määrä muille sivustoille
  • Rikkinäiset linkit
  • HTML virheet
  • URL-osoitteen pituus
  • Sivukartta

Sivustotason tekijät

  • Hyödyllinen sisältö
  • Verkkotunnuksen luotettavuus
  • Sisällön säännöllinen päivittäminen
  • XML-sivukartta
  • Sivuston rakenne
  • Sivuston ylhäälläolon aika
  • Palvelimen sijainti
  • SSL-serfikaatti
  • Päällekkäiset metatiedot
  • muropolku (breadcrumb)
  • Toimivuus kännykällä
  • Käytettävyys
  • Sivuston maine
  • Palveluehdot ja tietosuojasivut

Ulkoisten linkkien tekijät

  • Linkit vanhoilta sivustoilta
  • Linkittävien sivustojen lukumäärä
  • Ulkoisten linkkien ankkuritekstit
  • Kuvalinkeissä alt-atribuutin käyttäminen
  • Linkittävän sivuston auktoriteetti PageRank-algoritmissa
  • Linkit arvostetuista sivustoista
  • Linkit spämmisivustoista
  • Liiallisten 301 uudelleenohjausten lukumäärä
  • Linkittävän sivuston maatunnus
  • Linkit samankaltaiselta sivustolta
  • Asiayhteys linkeissä
  • Nopea ulkoisten linkkien saaminen
  • Hidas ulkoisten linkkien saaminen

Käyttäjän vuorovaikutus

  • Google RankBrain
  • Avainsanan klikkausprosentti
  • Kaikkien avainsanojen orgaaninen klikkausprosentti
  • Välitön poistumisprosentti
  • Suoraliikenne
  • Toistuva liikenne
  • Chromen kirjainmerkit
  • Kommenttien määrä artikkeleissa
  • Käyttäjän selaushistoria

Googlen erityiset algoritmisäännöt

  • Alueellinen kohdistaminen
  • Paikallisen haut
  • Ostamiseen liittyvät hakutulokset
  • Kuvahaku

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen

Avainsanatutkimus

Google Search Consolella ja avainsanatutkimuksen työkalulla saadaan selville web-sivuston avainsanat. Lisäksi kannattaa etsiä uusia avainsanoja, joita kannattaa käyttää web-sivuston sisällössä.

Auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on. Auditoinnin raporttiin on priorisoitu toimenpiteitä, joita noudattamalla hakukoneoptimoinnin toimivuus paranee. Screaming Frog SEO Spider on auditoinnin ohjelmisto, joka on suunniteltu virheiden löytämiseen.

  • Varmista, että Google indeksoi yhden version web-sivustostasi
  • Sivuston auditointi työkalulla
  • Tarkista indeksoinnin ongelmat Google Search Consolessa
  • Zombie-sivut
  • Latausaikojen optimointi
  • Web-sivuston toimivuus kännykällä
  • Orgaaninen liikenne
  • Paranna sivun sisäistä hakukoneoptimointia
  • Kilpailija-analyysi
  • Web-sivuston arkkitehtuuri

Hakukoneoptimoinnin huomioiminen jo suunnittelussa

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Joskus saattaa olla helpompaa rakentaa koko web-sivusto uusiksi, kuin yrittää tehdä hakukoneoptimointia olemassa olevalle sivustolle.

Jatkuva tekeminen

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Avainsanojen sijoitukset eivät ole luonnollisesti vakio. Ne voivat nousta tai laskea.

  • Ei riitä web-sivusto on rakennettu, sitä kehittää julkaisun jälkeen.
  • Ei pidä ajatella, että sivuston hakukoneoptimointi olisi ikinä paras mahdollinen.
  • Kuitenkaan ei kannata sortua ylioptimointiin, vaan pyrkiä luonnollisuuteen.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on prosessi, jolla varmistetaan, että web-sivusto täyttää modernien hakukoneiden tekniset vaatimukset. Tärkeitä teknisen hakukoneoptimoinnin elementtejä ovat indeksointi, indeksointi, renderöinti ja web-sivuston arkkitehtuuri.

Sivuston rakenne ja navigointi

Sivuston rakenteen korjaaminen on jopa tärkeämpää kuin indeksointiin liittyvien ongelmien korjaaminen. Nimittäin monet indeksointiin liittyvät ongelmat johtuvat huonosti suunnitellusta web-sivuston rakenteesta.

Selkeä URL-osoiterakenne

Sivuston rakenne määrittää, miten kaikki web-sivuston sisältösivut on järjestetty. Yleensä halutaan selkeä rakenne, jossa kaikki sisältösivut ovat muutaman linkin päässä toisistaan.

Ei kannata miettiä liikaa web-sivuston URL-osoitteen rakennetta, varsinkaan pienissä sivustoissa kuten blogeissa. Kun URL-osoitteet on nimitetty johdonmukaisesti, tulee kokonaisuudesta looginen. Tämä auttaa käyttäjiä ymmärtämään missä kohtaa sivua he ovat.

Murupolku (breadcrumbs)

Murupolku on todella hyödyllinen hakukoneoptimoinnin kannalta. Murupolku nimittäin lisää sivuston sisäiset linkit automaattisesti sisäisiin luokkiin ja alasivuihin.

Hakukoneoptimoinnin toimivuuden arviointi

Konversio

  • Konversio on web-sivuston tavoite
  • Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
  • Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
  • Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.

Click Through Rate (CTR)

  • Hakutulosten klikkausten prosentti
  • Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
  • Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
  • Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.

Bounce-rate

  • Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
  • Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
  • Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.
  • CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta
  • Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
  • Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
  • Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.

Jaa artikkeli

Tilaa syöte

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Arkisto

Heikki Kujala
Adlercreutzinkatu 35-37
06100 Porvoo
puh:045-1674800
email: heikki(at)heikkikujala.fi

Some