Googlen ja Bingin hakukoneoptimoinnin keskeiset erot

Julkaistu 6.11.2021
Heikki Kujala

Vaikka Googlella ja Bingillä on useita samoja faktoreita, on niiden toiminnassa tiettyjä eroja avainsanojen, ulkoisten linkkien, sosiaalisen median signaalien ja indeksoinnin suhteen.

Avainsanat

Google yrittää ymmärtää haun tarkoituksen. Kun optimoidaan Googlelle, kannattaa keskittyä siihen, että aihepiiri on relevantti. Ei niinkään että avainsanaa on käytetty täsmällisesti ko. sisältösivulla. Bingin webmastereiden ohjeet päinvastoin neuvovat, että avainsanat kannattaa aina kohdentaa tarkasti.

Ulkoiset linkit

Google arvostaa ulkoisissa linkeissä enemmän laatua kuin määrää. Vähempi määrä, mutta laadukkaammat ulkoiset linkit ovat tehokkaammat kuin suuri määrä huonolaatuisia linkkejä.

Myös Bing arvostaa korkealaatuisia ulkoisia linkkejä, mutta arvioi laatua hieman eri tavalla kuin Google. Bing antaa paljon painoarvoa verkkotunnuksen iälle.

Jos saadaan linkkejä vakiintuneista verkkotunnuksista, jotka ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa, ollaan todennäköisesti korkeammalla Bingissä. Bing arvostaa ulkoisia linkkejä verkkotunnuksista, joiden pääte on esim .gov, .edu ja .org.

Sosiaalisen median signaalit

Runsaasta spekulaatiosta huolimatta Google kieltää virallisesti sosiaalisen median signaalien vaikuttavan sivujen sijoituksiin mitenkään. Bing sen sijaan arvostaa sosiaalisen median signaaleja. Bing pitää web-sivustoja, jotka mainitaan sosiaalisen median alustoilla, kuten Twitterissä tai Facebookissa arvokkaana ja merkityksellisenä hakutulosten kannalta.

Indeksointi

Googlen indeksointi perustuu puhtaasti siihen kuinka botti on selannut sisältösivuja. Microsoft ja Yandex ilmoittivat 18.10.2021 uudesta IndexNow-protokollasta, jonka avulla web-sivustojen omistajat voivat ilmoittaa aina heti hakukoneille, kun niiden sisältöä luodaan, päivitetään tai poistetaan. IndexNow:n tavoitteena on vähentää hakukoneiden riippuvuutta boteista, joiden pitää indeksoida jokainen löytämänsä sivu.