Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa. Tähän sisältyy mm. Google E-A-T, ulkoisten linkkien hankkiminen, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.
Vuosien mittaan Google ja muut hakukoneet ovat tiukentaneet palkintoja ja rangaistuksia ulkoisissa linkeissä. Kun oli yleistä tietoa, että ulkoiset linkit ovat tärkeä faktori, ihmiset käyttivät kaikenlaisia strategioita saadakseen ulkoisia linkkejä. Linkkien julkaisemisesta keskustelufoorumeilla maksettiin.
Sitten hakukoneet keksivät ja alkoivat rangaista epäeettisten tai epäluonnollisten linkkien käyttämisestä. On olemassa useita asioita, jotka pitää huomioida ulkoisissa linkeissä.
Mitä enemmän on verkkotunnuksia, sitä enemmän on luottamusta Googlen mukaan. Kuitenkin määrää tärkeämpää on laatu.
Ei riitä, että on paljon viittaavia verkkotunnuksia, vaan olisi tärkeää, että linkitetään korkean auktoriteetin omaavilla verkkotunnuksilta.
SEMrush:n ulkoisten linkkien auktoriteettipisteet muodostuvat:
Linkkien saaminen korkean auktoriteetin tason web-sivustoilta on tärkeää. Kuitenkin on vielä tärkeämpää, että nämä linkittävät sivustot ovat relevantteja. Eli linkittävä web-sivusto käsittelee samaa aihepiiriä kuin mihin on linkitetty.
Ankkuritekstin eli linkin tekstin pitää olla kuvaava ja relevantti.
On tunnettu fakta, että Google arvostaa tuotemerkkejä. Brändin rakentamisen tulisi olla keskeinen osa laajempaa hakukoneoptimointi- ja markkinointistrategiaa, mutta myös osa lähestymistapaa web-sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin.
Ajateltaessa sisältömarkkinointia, on liian helppoa ajatella sitä ainoastaan web-sivuston sisäisenä hakukoneoptimoinnin osana kun luodaan ja julkaistaan sisältöä.
Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna sisältömarkkinointi kattaa sekä sivuston että ulkopuoliset taktiikat. Omalla web-sivustolla julkaistu sisältö on vain osa sisältömarkkinointia. Kaikki sisältö, joka luodaan ja julkaistaan millä tahansa web-sivustolla kuuluu sisältömarkkinointiin.
Yleisiä sisältömarkkinoinnin taktiikoita, jotka edistävät hyvin web-sivuston ulkopuolisten signaalien luomista ovat:
Vaikuttajamarkkinoinnissa yritetään saavuttaa haluttu kohderyhmä sitä koskettavan henkilöbrändin eli vaikuttajan tai brändilähettilään kautta. Yleisö seuraa vaikuttajan elämää tyypillisesti sosiaalisen median kuten Instagramin, Facebookin, TikTokin, tai muun kanavan kuten blogin, Youtuben tai LinkedIn:n kautta. Koska vaikuttajat nauttivat suuren yleisön arvostuksesta, yritykset haluavat tavoittaa seuraajien yleisöä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.
Vaikuttajamarkkinointia ei kannata aloittaa keinona hankkia ulkoisia linkkejä, elleivät ne ole follow-tyyppisiä (älä seuraa). Sponsoroidun sisällön linkit rikkovat Googlen verkkovastaavan ohjeita.
Vaikuttajamarkkinointi sisältää sekä maksettuja että maksamattomia järjestelyjä. Maksetuissa yritykset maksavat vaikuttajalle tai antavat heille ilmaisen tuotteen vastineeksi mainonnastaan. Maksamattomia järjestettyjä käytetään silloin kuin kun yritys ja vaikuttaja solmivat molempia osapuolia hyödyttävän suhteen.
Asiakkaiden arvostelun merkitystä web-sivuston ulkopuolisessa hakukoneoptimoinnissa on vaikeaa yliarvoida. Tutkimuksen mukaan 93% ihmisistä kertoo web-sivustoilla olevien arvostelun vaikuttavan ostopäätöksiinsä. Arvostelut vaikuttavat siihen miten tavalliset käyttäjät ja hakukoneiden botit havaitsevat brändin. Web-sivustot, joilla on positiivisia arvosteluja, näyttävät uskottavammilta ja siksi ne ovat todennäköisemmin hakutulosten kärjessä.
Lisäksi positiivinen verkkomaine johtaa parempiin tuloksiin. Palaavat käyttäjät ovat yksi käyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä, jotka lisäävät uskottavuutta hakukoneiden silmissä.
Yritys, joka on kerännyt hienoja arvosteluja kolmansien osapuolien alustoilta, nousee arvostetuksi brändiksi. Suosittuja alustoja arvioinnissa:
On olemassa tehokkaita tapoja saada asiakas kirjoittamaan arvostelu: