Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Julkaistu:

  • Etusivu
  • Blogi
  • Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa. Tähän sisältyy mm. Google E-A-T, ulkoisten linkkien hankkiminen, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.

Google E-A-T

  • Google arvostaa web-sivustoja, jotka osoittavat asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta (expertise, authority ja trustworthiness: E-A-T).
  • Hakukoneoptimoinnin spesialistit ovat puhuneet Google E-A-T:stä elokuusta 2018 lähtien.
  • E-A-T määritetään tekijän, sisällön ja web-sivuston yhdistelmän avulla.
  • Google ei anna web-sivustoille E-A-T-pistemäärää.
  • E-A-T on erityisen tärkeä sivustoille, jotka julkaisevat sisältöä, jotka liittyvät uutisiin, rahaan, ostamiseen ja terveyteen.

Google E-A-T parantaminen

  • Uusien laadukkaiden ulkoisten linkkien hankkiminen.
  • Ajantasalla oleva sisältö
  • Tosiasioiden tarkistaminen
  • Arvostelujen hankkiminen
  • Wikipedia-sivun hankkiminen
  • Uusien mainintojen hankkiminen

Ulkoiset linkit

Vuosien mittaan Google ja muut hakukoneet ovat tiukentaneet palkintoja ja rangaistuksia ulkoisissa linkeissä. Kun oli yleistä tietoa, että ulkoiset linkit ovat tärkeä faktori, ihmiset käyttivät kaikenlaisia ​​strategioita saadakseen ulkoisia linkkejä. Linkkien julkaisemisesta keskustelufoorumeilla maksettiin.

Sitten hakukoneet keksivät ja alkoivat rangaista epäeettisten tai epäluonnollisten linkkien käyttämisestä. On olemassa useita asioita, jotka pitää huomioida ulkoisissa linkeissä.

Linkittävien verkkotunnusten määrä

Mitä enemmän on verkkotunnuksia, sitä enemmän on luottamusta Googlen mukaan. Kuitenkin määrää tärkeämpää on laatu.

Linkin auktoriteetti

Ei riitä, että on paljon viittaavia verkkotunnuksia, vaan olisi tärkeää, että linkitetään korkean auktoriteetin omaavilla verkkotunnuksilta.

SEMrush:n ulkoisten linkkien auktoriteettipisteet muodostuvat:

  • Verkkotunnuksen ulkoisten linkkien määrä ja laatu (auktoriteetti).
  • Viittaavien verkkotunnusten määrä ja viittaavien IP-osoitteiden määrä.
  • Ulkoisten linkkien kokonaismäärä
  • Follow (seuraa) vs. nofollow (älä seuraa) -linkit
  • Orgaaninen hakuliikenne

Osuvuus

Linkkien saaminen korkean auktoriteetin tason web-sivustoilta on tärkeää. Kuitenkin on vielä tärkeämpää, että nämä linkittävät sivustot ovat relevantteja. Eli linkittävä web-sivusto käsittelee samaa aihepiiriä kuin mihin on linkitetty.

Ankkuriteksti

Ankkuritekstin eli linkin tekstin pitää olla kuvaava ja relevantti.

Brändin kehittäminen

On tunnettu fakta, että Google arvostaa tuotemerkkejä. Brändin rakentamisen tulisi olla keskeinen osa laajempaa hakukoneoptimointi- ja markkinointistrategiaa, mutta myös osa lähestymistapaa web-sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin.

Sisältömarkkinointi

Ajateltaessa sisältömarkkinointia, on liian helppoa ajatella sitä ainoastaan web-sivuston sisäisenä hakukoneoptimoinnin osana kun luodaan ja julkaistaan sisältöä.

Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna sisältömarkkinointi kattaa sekä sivuston että ulkopuoliset taktiikat. Omalla web-sivustolla julkaistu sisältö on vain osa sisältömarkkinointia. Kaikki sisältö, joka luodaan ja julkaistaan millä tahansa web-sivustolla kuuluu sisältömarkkinointiin.

Yleisiä sisältömarkkinoinnin taktiikoita, jotka edistävät hyvin web-sivuston ulkopuolisten signaalien luomista ovat:

  • blogipostaukset
  • infografiikat (kuvalliset tietoa välittävät esitykset)
  • kyselyt, tutkimukset ja tutkimuspaperit
  • white paper (julkaisut, jotka käsittelevät tiettyä aihepiiriä) ja e-kirjat

Sisältömarkkinoinnin strategian laatiminen

  • kohderyhmän määrittely
  • aiheiden määrittely
  • yleisön tarpeita vastaavan avainsanojen määrittely
  • jatkuva hakukoneoptimointi
  • sisällön pitäminen ajantasalla
  • sisällön julkaisu omalla web-sivustolla
  • tulosten mittaaminen

Paikallinen hakukoneoptimointi

  • 46% kaikista Googlen hauista on ”paikallisia hakuja” eli tietoja paikallisista palveluista ja tuotteista.
  • 76% kuluttajista, jotka etsivät jotain paikallista tuotetta, palvelua tai yritystä kännykällään, käyvät kaupassa sinä päivänä
  • Joten on selvää, että paikalliset haut muodostavat suuren osan kaikesta hakukoneoptimoinnista.
  • Saamalla paikallisen yrityksen avainsanoille hyvä sijoitus, on hyvä mahdollisuus saada maksava asiakas menemään liikkeeseen pari minuuttia haun tekemisen jälkeen.

Sosiaalinen media

  • Sosiaalinen media on loistava tapa lisätä verkkotunnuksen auktoriteettia ja parantaa hakukoneesi sijoitusta.
  • Kun jaetaan sisältöä sosiaalisessa mediassa ja saadaan liikennettä web-sivustolle, se osoittaa Googlelle, että saat liikennettä eri lähteistä ja että sinulla on mielenkiintoista ja korkealaatuista sisältöä.
  • Siksi on tärkeää olla jatkuvasti aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja sitä käytetään sisällön jakeluun.
  • Suurempi sitoutuminen johtaa todennäköisesti lisääntyvään jakamiseen, ulkoisiin linkkeihin ja klikkaamiseen, mikä auttaa rakentamaan verkkotunnuksen auktoriteettia.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritetään saavuttaa haluttu kohderyhmä sitä koskettavan henkilöbrändin eli vaikuttajan tai brändilähettilään kautta. Yleisö seuraa vaikuttajan elämää tyypillisesti sosiaalisen median kuten Instagramin, Facebookin, TikTokin, tai muun kanavan kuten blogin, Youtuben tai LinkedIn:n kautta. Koska vaikuttajat nauttivat suuren yleisön arvostuksesta, yritykset haluavat tavoittaa seuraajien yleisöä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.

Vaikuttajamarkkinointia ei kannata aloittaa keinona hankkia ulkoisia linkkejä, elleivät ne ole follow-tyyppisiä (älä seuraa). Sponsoroidun sisällön linkit rikkovat Googlen verkkovastaavan ohjeita.

Vaikuttajamarkkinointi sisältää sekä maksettuja että maksamattomia järjestelyjä. Maksetuissa yritykset maksavat vaikuttajalle tai antavat heille ilmaisen tuotteen vastineeksi mainonnastaan. Maksamattomia järjestettyjä käytetään silloin kuin kun yritys ja vaikuttaja solmivat molempia osapuolia hyödyttävän suhteen.

Positiivisten arvioiden saaminen

Asiakkaiden arvostelun merkitystä web-sivuston ulkopuolisessa hakukoneoptimoinnissa on vaikeaa yliarvoida. Tutkimuksen mukaan 93% ihmisistä kertoo web-sivustoilla olevien arvostelun vaikuttavan ostopäätöksiinsä. Arvostelut vaikuttavat siihen miten tavalliset käyttäjät ja hakukoneiden botit havaitsevat brändin. Web-sivustot, joilla on positiivisia arvosteluja, näyttävät uskottavammilta ja siksi ne ovat todennäköisemmin hakutulosten kärjessä.

Lisäksi positiivinen verkkomaine johtaa parempiin tuloksiin. Palaavat käyttäjät ovat yksi käyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä, jotka lisäävät uskottavuutta hakukoneiden silmissä.

Yritys, joka on kerännyt hienoja arvosteluja kolmansien osapuolien alustoilta, nousee arvostetuksi brändiksi. Suosittuja alustoja arvioinnissa:

  • Google
  • Yelp
  • Facebook
  • TripAdvisor

On olemassa tehokkaita tapoja saada asiakas kirjoittamaan arvostelu:

  • Vilpitön halu, ihmiset haluavat puhua poikkeuksellisen laadukkaasta tuotteesta tai palvelusta.
  • Lahjan tarjoaminen, esim. bonus.
  • Alennuksen tarjoaminen on hyvä syy jättää palautetta.
  • Yksinkertainen ystävällinen pyyntö voi auttaa.

Jaa artikkeli

Tilaa syöte

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Arkisto

Heikki Kujala
Adlercreutzinkatu 35-37
06100 Porvoo
puh:045-1674800
email: heikki(at)heikkikujala.fi

Some