10 syytä avainsanojen sijoitusten laskemiselle

Julkaistu 21.3.2021
Heikki Kujala

On monia syitä, joiden vuoksi sivuston avainsanojen sijoitukset ja liikenne voivat laskea. Kävijäliikenteen lasku voi johtua muutoksesta Googlen algoritmissa, teknisestä virheestä, ulkoisten linkkien menettämisestä jne. Googlen 21.11.2022 julkaisema opas kertoo kuinka nykyinen sijoitusjärjestelmä toimii ja kuinka vanha järjestelmä toimi.

Sivuston sisäiset ongelmat

1. Sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan

Kilpailija-analyysi paljastaa mitä pitää tehdä, että sivusto on ajan tasalla kilpailijoita vastaan. Jos sivuston sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan, todennäköisesti vähitellen avainsanojen sijoitukset laskevat. Aikaa myöten sivuston sisältö saattaa olla epärelevanttia. Sisältöstrategia voi koostua esimerkiksi säännöllisestä bloggaamisesta.

2. Sivuston ulkoasun uusiminen

Kun sivuston sivusto ulkoasu on päivitetty, välttämättä orgaaninen kävijäliikenen ei säily ennallaan. Esimerkiksi uusi WordPressin teema saattaa sisältää runsaasti JavaScriptiä, joka häiritsee hakukoneiden bottia indeksoinnissa. Google lisäsi algoritmiinsa kesäkuussa 2021 Core Web Vitalsit, jotka kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on.

3. Kävijöitä tuovan sisällön poistaminen

Oletetaan, että aloitetaan sivuston tarkastamisen projekti. Yksi ehdotuksista on poistaa ohut ja päällekkäinen sisältö sivustolta. Pitää olla tarkkana, että saavatko poistettavat sivut kävijäliikennettä. Jos yhdistetyt ja poistetut tekstikappaleet saivat merkittävästi liikennettä ja uusi kappale ei ole sisällöltään samanlainen, saatetaan menettää kävijäliikennettä.

4. Robots.txt-tiedosto aiheuttaa indeksointiongelmia

Robots.txt:in virheellinen käyttäminen on tyypillinen tekninen ongelma. Sen muokkaamisessa pitää olla äärimmäisen huolellinen, koska virheellinen käyttö voi estää indeksoinnin.

Esimerkiksi rivi: “Disallow: /” robots.txt-tiedoston yläosassa saa hakukoneet lopettamaan indeksoinnin koko sivustolla, mikä johtaa liikenteen laskuun.

Sivuston ulkopuoliset syyt

Myös sivuston ulkopuoliset asiat vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Niiden tarkistaminen vaatii syvällisempää tarkistamista.

5. Linkit poistettu web-sivustoilta

Jos liikenne on laskenut, kannattaa tarkistaa ja varmistaa, että ei ole menetetty linkkejä, jotka toivat ennen kävijäliikennettä. Ulkoiset linkit voi tarkistaa esimerkiksi SEMrushilla.

6. Linkittävä sivusto meni alas

Jos linkittävän sivuston kautta on pysyvästi menetetty kävijäliikenne, se voi johtua ko. sivuston olevan alhaalla. Koska asialle ei voi mitään, kannattaa yrittää hankkia uusi linkittävä sivusto.

7. Linkittävä sivusto sai Googlelta rangaistuksen

Jos linkittävää sivustoa rangaistaan ja se poistetaan Googlen indeksistä, luonnollisesti menetetään kävijäliikenne ko. sivustolta. Myös tällöin kannattaa yrittää hankkia uusia ulkoisia linkkejä.

Käyttäjän pyyntöjen ja palvelimen virheet

Jos sivustolla on paljon sivustoon liittyviä 4xx-virheitä tai 5xx palvelimeen liittyviä virheitä, voidaan menettää kävijäliikennettä. Lisäksi kaikki sivut, jotka toimivat ennen ja ja sijoittuivat hakutuloksissa korkealle, voivat virheiden myötä menettää sijoituksensa.

8. 4xx käyttäjän pyyntöihin liittyvät virheet

4xx-virheistä yleisin on 404 sivua ei löydy -virheilmoitus. Tämä johtuu, että sivu on linkitetty sivulle, jota ei ole olemassa. Sen näkee Google Search Consolen avulla. Lisäksi asia voidaan tarkistaa auditoinnin työkalulla.

9. 5xx palvelimeen liittyvät virheet

Google Search Consolessa näkee myös palvelimiin liittyvät virheet, mutta kannattaa käyttää pingaus-työkalua, jotta voidaan reagoida nopeasti. Ne lähettävät hälytyksen kun sivusto on jostain syystä alhaalla. Esimerkiksi Uptimerobot.com ja Adminlabs.com/ ovat hyviä sivustojen pingaus-työkaluja.

10. Negatiivinen hakukoneoptimointi

Negatiivisessa hakukoneoptimoinnissa yritetään tiputtaa kilpailijan sivustoa Googlen hakutuloksissa. Tällaisen suoran hyökkäyksen ainoa tavoite on aiheuttaa vahinkoa ja sen havaitseminen ajoissa on mahdollista vain jatkuvalla sivuston seurannalla. Onneksi Suomessa negatiivista hakukoneoptimointia tapahtuu harvoin.

Kuinka tunnistaa negatiivinen hakukoneoptimointi?

  • Äkillinen pudotus hakuliikenteessä
  • Manuaalinen rangaistusilmoitus
  • Yksittäisten avainsanojen pudotus rankingissa

Yleisimmät negatiivisen hakukoneoptimoinnin tekniikat

  • Sivustolle murtautuminen
  • Linkittäminen
  • Linkkien poisto
  • Hyökkääminen 404 sivua ei löydy -virheilmoituksella
  • Hyökkääminen uudelleenohjauksella
  • Sivuston kopiointi
  • Brändin mustamaalaminen