Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Julkaistu 19.3.2022
Heikki Kujala

Hakukoneoptimoinnin merkitys on kasvanut kaiken aikaa. Se on kustannustehokas tapa saada potentiaalisia asiakkaita. Hakukoneoptimointi ei ainoastaan paranna näkyvyyttä hakukoneissa, vaan lisäksi parantaa web-sivustojen käyttäjäkokemusta.

Monesti orgaaninen kävijäliikenne on web-sivuston tärkein kanava

Tutkimusten mukaan keskimäärin 53% web-sivuston kävijäliikenteestä tulee orgaanisesta hausta. Tämän takia kannattaa varmistaa, ettei menetä potentiaalisia asiakkaita, koska hakukoneoptimointia ei ole tehty.

Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat mitattavissa

Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat mitattavissa. Google Analyticsissä nähdään kävijäliikenteen määrä kanavittain. Google Search Consolesta nähdään ne avainsanat, jotka tuovat kävijäliikennettä. Tämän tiedon avulla voidaan säätää ja parantaa hakukoneoptimoinnin strategiaa.

Hakukoneoptimointi on suhteellisen halpaa ja erittäin kustannustehokasta

Hakukoneoptimointi on yksi digitaalisen markkinoinnin kustannustehokkaimmista muodoista, koska se kohdistuu käyttäjiin, jotka aktiivisesti etsivät tietoa tuotteista tai palveluista. Hakukoneoptimoinnin kautta saatu orgaaninen kävijäliikenne auttaa säästämään rahaa verrattuna outboundiin eli perinteiseen markkinointiin kuten kylmäpuheluihin. Kylmäpuhelut voivat tehokas strategia, mutta maksavat 61% enemmän kuin inbound eli kohdennettu markkinointi kuten hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimointi lisää luottamusta ja uskottavuutta brändiä kohtaan

Hakukoneoptimointi auttaa brändin rakentamisessa pitkällä aikavälillä. Hyvä sijoitukset orgaanisissa hakutuloksissa nimittäin auttavat profiilin nostamisessa. Ihmiset etsivät tietoa googlettamalla ja toimiva hakukoneoptimointi varmistaa, että brändi näkyy web:ssä. Hakukoneiden tulossivuilla korkealle sijoittuvat web-sivustot katsotaan tyypillisesti korkealaatuisiksi ja luotettaviksi, joka lisää yritysten uskottavuutta.

Hyvä hakukoneoptimointi tarkoittaa myös parempaa käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä

Hakukoneoptimointi voi parantaa sivuston käyttäjäkokemusta silloin kun on laadukasta sisältöä, sivu latautuu nopeasti, on hyödyllisiä ulkoisia linkkejä. Käytettävyyttä parantaa selkeä rakenne ja navigaatio, jotka vaikuttavat myös hakukoneoptimoinnin tuloksiin.

Google Core Web Vitals

Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen PageRank -algoritmilleen, joka kertoo kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on. Core Web Vitalsit kertovat latausajoista, paljonko menee aikaa, että sivu on vuorovaikutteinen sekä kuinka vakaasti sisältö pysyy latauksen aikana paikallaan.

Hakukoneoptimointi on pitkän aikavälin strategia

Hakukoneoptimoinnissa tulosten saamisessa voi mennä aikaa. Tämän takia sitä tehdään jatkuvasti. Hakukoneoptimointi on prosessi, ei kertaluontoinen projekti. Hakukoneoptimoinnin strategia koostuu useista asioista.

Hakukoneoptimoinnin auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään miten hyvässä kunnossa web-sivusto on, mitkä asiat ovat kunnossa ja missä on parannettavaa. Kannattaa varmistaa, että Google indeksoi yhden version web-sivustosta. Esimerkiksi Scream Frog SEO Spiderilla voidaan tarkistaa titlet, metakuvaukset, ohut ja päällekkäinen sisältö jne. Google Search Consolen kattavuus -raportilla voidaan selvittää mitä sivuja Google ei indeksoi. Web-sivuston toimivuus kännykällä voidaan testata Googlen Mobiilisoveltuvuustestilä.

Tekninen hakukoneoptimointi

Googlen ja muiden hakukoneiden on kyettävä etsimään, indeksoimaan, ja hahmottamaan web-sivuston sisältö. Lisäksi tekninen hakukoneoptimointi sisältää mm. latausaikojen optimoinnin, web-sivuston arkkitehtuurin, URL-rakenteen, ohuen ja päällekkäisen sisällön tunnistamisen ja XML-sivustokartan.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksessa listataan ne yksittäiset sanat ja useammista sanoista koostuvat lausekkeet, joilla haluttaisiin verkkosivujen löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista. Avainsanatyökaluja ovat mm. Google Search Console, Google Keyword Planner, Google Trends ja Semrush. Sisällön suunnittelun lähtökohta on, että jokaiselle palvelulle tai tuotteelle tehdään oma sisältösivu.

Sisältömarkkinointi

Avainsanatutkimuksen tuottamaa tietoa hyödynnetään sisältömarkkinoinnissa. Sisällön luonti ja hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä. Luomalla kävijöile hyödyllistä sisältöä, joka on optimoitu relevanteille avainsanoille, sijoittuu sivusto hakukoneiden hakutuloksissa paremmin.

Ulkoisten linkkien hankkiminen

Google PageRank -algoritmi perustui alun perin puhtaasti ulkoisten linkkien määrän. Mitä enemmän ulkoisia linkkejä, sitä parempi. Nykyään algoritmissa on noin 200 faktoria eli tekijää, mutta ulkoiset linkit ovat yhä tärkeitä.

Mitä enemmän on linkittäviä verkkotunnuksia, sitä parempi, mutta laatu on tärkeämpää. Lisäksi on tärkeää, että linkitetään relevanteista korkean auktoriteetin omaavista verkkotunnuksista eli samaa aihepiiriä käsittelevistä web-sivustoista.

Jatkuva tekeminen

Avainsanojen sijoitukset eivät ole luonnollisesti vakio. Ne voivat nousta tai laskea. Tämän takia hakukoneoptimointia pitää tehdä säännöllisesti. Se on prosessi, ei projekti.

Paikallinen hakukoneoptimointi tarkoittaa lisääntynyttä sitoutumista, liikennettä ja tuloksia

Paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää, koska 46% kaikista Googlen hauista on ”paikallisia hakuja” eli tietoja paikallisista palveluista ja tuotteista. 76% ihmistä, jotka etsivät tietoa kännykällään paikallisista tuotteista, palveluista tai yrityksistä, käyvät samana päivänä kyseisessä kaupassa.