5 huomioitavaa asiaa verkkokaupan rakentamisessa

Julkaistu 7.7.2017
Heikki Kujala
  1. mobiililaitteille optimointi
  2. mielenkiintoisen ja ajankohtaisen sisällön lisääminen
  3. verkkokaupan toiminnallisuuden varmistaminen
  4. tuote- ja metakuvausten räätälöiminen
  5. sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa

1. Mobiililaitteille optimointi

  • Mobiilaitteille optimointi on välttämätöntä, koska puolet kävijäliikenteestä tulee mobiililaitteista.
  • Nykyään Google, Yahoo ja Bing priorisoivat mobiiliystävällisiä sivustoja.
  • Mobiililaitteiden käyttäjillä pitää antaa sama käyttäjäkokemus ja sisältö kuin työpöytäversiossa.

2. Mielenkiintoisen ja ajankohtaisen sisällön lisääminen

  • Verkkokaupalla pitää olla vahva sisältöstrategia, koska hakukoneet palkitsevat uuden sisällön lisäämisen.
  • Omiin tuotteisiin liittyvien blogikirjoitusten ja artikkeleiden lisääminen on hyödyllistä.
  • Esimerkiksi viiniä myyvän verkkokaupan kannattaa kertoa mitkä viinit ja ruuat sopivat yhteen.

3. Verkkokaupan toiminnallisuuden varmistaminen

  • Verkkokauppaan kertyy helposti paljon sisältösivuja ja virheet voivat jäädä helposti piiloon.
  • Systemaattinen testaaminen on äärimmäisen tärkeätä, jotka virheet löytyvät: rikkinäiset linkit, väärin tehdyt uudelleenohjaukset, puuttuvat metatiedot jne.

4. Tuote- ja metakuvausten räätälöiminen

  • Parhaan tuloksen hakukoneoptimoinnin kannalta saa, kun ei käytä tuotteen valmistajan oletuskuvauksia. Hakukoneet rankaisevat tuplasisällöstä.
  • Kannattaa itse kirjoittaa yksilölliset tuotekuvaukset ja ottaa tuotekuvat.

5. Sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa

  • Sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa parantaa hakukoneoptimoinnissa sijoitusta, sillä hakukoneet saavat tuoretta sisältöä.
  • Asiakkaita kannattaa kannustaa antamaan palautetta ostamisen jälkeen
  • Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa kertoo hakukoneille, että käyttäjät arvostavat kaupan brändiä.