Ei riitä pelkkä hakukoneoptimoinnin tekeminen, vaan toimivuutta pitää säännöllisesti seurata.
Konversio
- Konversio on web-sivuston tavoite
- Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
- Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
- Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
- Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.
Click Through Rate (CTR)
- Hakutulosten klikkausten prosentti
- Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
- Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
- Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.
Bounce-rate
- Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
- Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
- Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.
CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta
- Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
- Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
- Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.