Tulevaisuuden hakukoneoptimointi

Julkaistu 14.5.2014
Heikki Kujala

Hakukoneoptimointi toimialana alkoi kun joukko teknisiä ihmisiä tutkivat hakukoneita, kuinka ne toimivat ja yrittivät sitten takaisin mallintaa teknologiaa. Googlen patentoima PageRank –algoritmihan yrityssalaisuus, ulkopuoliset eivät tiedä miten se toimii.

Vähemmän yllättäen alalla ei työskennellyt perinteisiä markkinointi-ihmisiä. Itse pääsin tekemään hakukoneoptimointia nimenomaan teknisen osaamiseni ansiosta. Käytännössä työ oli mm. oikeiden parametrien etsimistä julkaisujärjestelmän hakukoneoptimoinnin työkaluissa, URI:enj a title-tagien korjaamista ja sivukarttojen luomista.

Vuosien mittaan mukaan tuli taktisia kuvioita, osa oli tehokkaampia kuin toiset. Vähitellen taktisten kuvio teho on laskenut, vaikka aukkoja paljastuu yhä.

Lopputuloksena toimiala on vähitellen mennyt kohti toista polkua lähemmäs perinteisen markkinoinnin metodeita, jossa luoda sivustolle sisältöä, jotta saadaan kävijöitä. Tämä muutos kohti perinteistä markkinointia merkitsee konkreettisesti viestinnän, brändäyksen ja kohdentamisen ymmärtämisestä. Puhutaan mielummin tuloista, kilpailusta, asiakassuhteen arvosta jne. kuin PageRank arvosta tai linkkien määrästä.