WordPress vs Wix vs Squarespace

Julkaistu 7.7.2021
Heikki Kujala

Tässä artikkelissa verrataan perusteellisesti maailman suosituinta sisällönhallintajärjestelmää WordPressiä tunnetuihin kotisivukoneisiin Squarespaceen ja Wixiin. Tarkasteltavia asioita ovat hinnoittelu, web-sivuston rakentaminen, verkkokauppa, laajennettavuus, latausajat ja hakukoneoptimointi.

Esittely

WordPress

  • WordPressistä on 2 versioita: WordPress.com ja WordPress.org
  • WordPress.org on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä, johon viittataan tässä artikkelissa ja sillä voi tehdä lähes minkälaisen sivuston tahansa.
  • WordPress.com käyttää WordPress.org:n karsittua ohjelmistoa, jolla tavalliset ihmiset voivat tehdä yksinkertaisia sivustoja.
  • WordPress.com on pilvipalvelupohjainen alusta ja valittaessa WordPress.org julkaisujärjestelmä asennetaan omaan web-hotelliin tai serveriin.
  • WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, jonka markkinaosuus on globaalisti 34%.
  • WordPress:lla on 60,8% markkinaosuus sisällönhallintajärjestelmistä.
  • WordPressin WooCommerce on käytössä 22% verkkokaupoista.

Squarespace

  • Squarespace on pilvipohjainen palvelu web-sivuston rakentamiseen.
  • Se on perustettu vuonna 2004 ja sisältää kaiken web-sivustoon tarvittavat: teeman, web-hostauksen jne.
  • Builtwith.com-sivuston mukaan sillä on rakennettu noin 3,6 miljoonaa julkista web-sivustoa.

Wix

  • Wix on perustettu vuonna 2006.
  • Kuten Squarespace, myös Wix sisältää kaiken web-sivuston rakentamiseen tarvittavan.

Hinnoittelu

WordPress

  • WordPress on itsessään ilmainen, mutta pitää vähintään vuokrata web-hotelli.
  • Web-hotelleja on monenhintaisia, kaikkein halvimmat maksavat 50 euroa vuodessa, mutta ne eivät ole suositeltavia yritysten käyttöön.
  • Sopivat web-hotellit maksavat n. 100 € vuodessa.
  • Yrityksille ei ole liioittelua tilata virtuaaliserveriä etenkin, jos sivustolle tulee verkkokauppa, joka maksaa n 20 – 40 € / kk.
  • WordPressille on ilmaisia ja maksullisia valmisteemoja sekä mahdollista kehittää oma räätälöity teema.
  • Tyypillinen maksullinen WordPressin valmisteema maksaa 50 – 100 €.
  • Latausaikojen ja yleisen laadun vuoksi kannattaa kehittää oma räätälöity teema.

Squarespace

  • Squarespacesta ei ole ilmaista pakettia.
  • Tarjolla on 14 päivän kokeiluversio, jonka jälkeen pitää maksaa tai sitä ei voi enää käyttää.
  • Squarespacen halvin paketti maksaa 11 € / kk ja verkkokaupoille sopiva paketti maksaa 24 € / kk.

Wix

  • Wixistä on ilmaisversio, mutta se näyttää sivuston kävijöille mainoksia.
  • Halvin paketti, joka on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja ei näytä mainoksia maksaa 8,5 / kk.
  • Verkkokaupoille sopiva paketti maksaa 25 € / kk.

Web-sivuston rakentaminen

WordPress

  • WordPress-sivustoja voi rakentaa monella tavalla.
  • WordPress.org teemojen hakemistossa on yli 8000 teemaa ja niitä on lisäksi muuallakin, etenkin maksullisia teemoja.
  • Kaikkein helpointa on käyttää WordPressin ilmaista tai maksullista teema.
  • Parhaan lopputuloksen saa puolestaan kehittämällä räätälöidyn teeman tyhjästä.
  • WordPress on hyvin dokumentoitu ja tietoa on runsaasti saatavilla.
  • WordPressin version 5 suurin uudistus on Gutenberg-lohkoeditori, joka helpottaa sisällön syöttämistä merkittävästi.
  • Lohkoja on erityyppisiä, pienimmillään on painike ja toisessa ääripäässä on sarakkeita sisältävä monipuolinen lohko.
  • Ei ole pakko tyytyä WordPressin mukana tuleviin lohkoihin, vaan Gutenbergille on mahdollista kehittää oma räätälöityjä lohkoja.
  • WordPressin ns. pagebuilderit kuten Elementor ja Divi kilpailevat Gutenbergin kanssa, mutta niiden käyttäminen ei ole suositeltavaa koska ne esimerkiksi hidastavat merkittävästi latausaikoja.
  • WordPress on erinomainen responsiivisen web-suunnittelun kannalta, koska sillä voi tehdä juuri sellaisen sivuston kuin haluaa.
  • Web-kehittäjä voi voi valita mieleisensä responsiivisen web-suunnittelun alustan ja tehdä sillä sivuston, joka toimii kaikilla laitetyypeillä eli kännyköillä, tableteilla ja tietokoneilla.

Squarespace

  • Squarespace on helppokäyttöinen.
  • Squarespacelle on olemassa yli 100 teemaa.
  • Squarespacen teemat ovat responsiivisen web-suunnittelun mukaisia.
  • Squarespacelle on mahdollista kehittää omia räätälöityjä teemoja, mutta ei kannata, koska latausajat ovat siitä huolimatta huonot, koska alusta lisää omaa niin paljon omaa JavaScriptiä.

Wix

  • Myös Wix on helppokäyttöinen.
  • Wixillle on olemassa yli 500 teemaa ja ne soveltuvat eri toimialoille.
  • Toinen vaihtoehto on antaa tekoälyn vaikuttaa teemaan, se päättelee vastauksista minkä tyyppistä ulkoasua halutaan.
  • Kun Wixin teema on valittu, sitä ei voi vaihtaa menettämättä sisältöä.
  • Wixin teemat käyttävät responsiivista web-suunnittelua, mutta pitää tarkistaa asettelun toimivuus tabletilla ja puhelimella.

Verkkokauppa

WooCommercella WordPressiin verkkokauppa

  • WooCommerce on WordPressin paras verkkokauppojen laajennus.
  • WooCommerce on ilmainen avoimen lähdekoodin WordPressin laajennus.
  • Globaalisti ja Suomessa WooCommerce on kaikkein suosituin verkkokauppojen alusta.
  • BuiltWith.com-sivuston mukaan miljoonan suosituimman sivuston joukosta sen osuus verkkokauppojen alustojen joukossa on 28%.
  • WooCommercelle on olemassa yli 300 laajennusta.
  • Whatcms.org mukaan WooCommercella on tehty 760 598 verkkokauppaa.
  • WooCommercen hyviä puolia ovat räätälöitävyys, monipuolisuus, muokattavuus ja helppokäyttöisyys.

Squarespace

  • Whatcms.org mukaan Squarespacella on tehty 13 285 verkkokauppaa.
  • Käytettävyydessä Squarespace ei ole niin hyvä kuin Wix, vaatii hieman enemmän perehtymistä.
  • Suomessa on Squarespacella tehty niin vähän verkkokauppoja, että niitä ei oltu eritelty ollenkaan Paytrailin vuoden 2021 selvityksessä.

Wix

  • Wix eCommerce soveltuu pienen verkkokaupan perustamiseen.
  • Verkkokaupan tekeminen tapahtuu samalla vedä – raahaa -editorin avulla kuten web-sivuston rakentaminen, ei vaadita ohjelmointiosaamista.
  • Whatcms.org mukaan Wixillä on tehty 382 957verkkokauppaa.
  • Suomessa on Wixillä tehtyjä verkkokauppoja niin vähän, että ei ollut eritelty ollenkaan Paytrailin vuoden 2021 selvityksessä.
  • Wixin halvin verkkokauppojen rakentamiseen tarkoitettu versio maksaa 17 € / kk.

Laajennettavuus ja skaalautuvuus

WordPress

  • WordPressillä voi käytännössä katsoen tehdä minkälaisen web-sivuston hyvänsä
  • WordPress.org liitennäisten hakemistossa on yli 55 000 laajennusta.

Squarespace

  • SquareSpace:lla ei ole laajennusten kauppaa päinvastoin kuin Wixillä ja WordPressillä.
  • Kaikkien kolmannen osapuolen laajennukset on siis lähetettävä Squarespacen tarkistettavaksi ja ja hyväksyttäväksi, jotta integroivat sen alustaan.
  • Tämän takia on rajallinen määrä laajennuksia.

Wix

  • Wix soveltuu yksinkertaisen web-sivuston rakentamiseen.
  • Wixille on olemassa mm. seuraavan tyyppisiä laajennuksia: blogi, varaukset, ravintolat, valokuvaus ja musiikki.
  • Jos aiotaan rakentaa monipuolinen web-sivusto, kannattaa käyttää toista alustaa.
  • Jos joudutaan vaihtamaan Wix toiseen alustaan, se on työlästä, koska Wix ei anna viedä web-sivustoa pois järjestelmästään.

Latausajat

WordPress

Squarespace

  • Squarespacella tehdyt web-sivustot latautuvat hitaasti, saavat huonot pisteet Google PageSpeed Insight:ssa.

Esimerkki

Korjattavaa

  • Kuvat eivät ole Webp-kuvaformaatissa.
  • Sivustolla on 15 kpl js- ja 3 kpl css-tiedostoa.
  • JavaScript-tiedostojen koko on 1124 kilotavua, joka on paljon.

Wix

Esimerkki

Korjattavaa

  • Palvelimen vasteaika alussa on pitkä.
  • Sivustolla on paljon käyttämätöntä JavaScriptiä.
  • Sivustolla on 59 kpl js- ja 7 kpl css-tiedostoa.
  • JavaScript-tiedostojen koko on 937 kilotavua, joka on paljon.

Hakukoneoptimointi

WordPress

  • WordPress on jo vakiona hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä, esimerkiksi WordPressin versioon 5.5 tuli mukaan XML-sivukartat.
  • WordPressiin on olemassa useita hakukoneoptimoinnin laajennuksia, joista tunnetuimmat ovat All in One SEO Pack, Yoast SEO ja Rank Math.

Squarespace

  • Squarespacessa on hakukoneoptimoinnin ominaisuuksia, mutta puuttuu skeeman lisäyksen ominaisuus.
  • Jos skeema halutaan lisätä, se pitää tehdä kolmannen osapuolen työkalulla ja lisätä manuaalisesti sisältösivulle.
  • Huonojen latausaikojen takia Squarespacella ei ole mahdollista tehdä yhtä hyvää hakukoneoptimointia kuin WordPressillä.

Wix

  • Wixissä on nykyään ihan hyvät hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet Wix SEO Wiz -työkalun myötä, mutta pitkään oli huonot.
  • Wix käynnisti vuonna 2019 “Wix SEO Battle” kilpailun, jotta alustan hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet paranisivat.
  • Myös Wix kärsii hakukoneoptimoinnissa huonoista latausajoista kuten Squarespace.

Yhteenveto

WordPressillä saa ylivoimaisesti parhaan lopputuloksen, mutta vaatii niin paljon osaamista, jotta yritysten kannatta tilata web-sivusto ammattilaiselta. Tilaaminen luonnollisesti maksaa, mutta vastaavasti yritys saa kunnollisen web-sivuston kautta myyntiä.

Hakukoneoptimoinnissa latausaikojen merkitys on koko ajan korostunut. Squarespacella ja Wixillä tehdyt web-sivuston latausajat ovat niin paljon merkittävästi hitaammat, että niillä voi olla haastavaa saada hakukoneoptimoinnin kautta orgaanista kävijäliikennettä. Eli jos yrittäjä tekee itse Squarespacella tai Wixillä sivuston, voi joutua käyttämään paljon rahaa Google Ads tai Facebook -mainostamiseen eli tekemällä itse välttämättä todellisuudessa ei säästä yhtään rahaa. Päinvastoin, voi tulla kalliimmaksi ja silti jäädä myyntiä saamatta.

Web-sivustoissa on tärkeää huomioida elinkaariajattelu. Kun Web-sivusto on julkaistu, sitä pitää säännöllisesti kehittää. Kun Squarespacen tai Wix ominaisuudet eivät enää riitä, uuden version tekeminen alkaa käytännössä tyhjästä, koska ko. alustalla ei voi viedä sivustoa alustasta kokonaisuudessaan pois. WordPressillä tehtyjen web-sivustojen jatkokehittäminen on päinvastoin helppoa.