Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa. Tähän sisältyy mm. Google E-A-T, ulkoisten linkkien hankkiminen, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.

Google E-A-T

  • Google arvostaa web-sivustoja, jotka osoittavat asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta (expertise, authority ja trustworthiness: E-A-T).
  • Hakukoneoptimoinnin spesialistit ovat puhuneet Google E-A-T:stä elokuusta 2018 lähtien.
  • E-A-T määritetään tekijän, sisällön ja web-sivuston yhdistelmän avulla.
  • Google ei anna web-sivustoille E-A-T-pistemäärää.
  • E-A-T on erityisen tärkeä sivustoille, jotka julkaisevat sisältöä, jotka liittyvät uutisiin, rahaan, ostamiseen ja terveyteen.

Google E-A-T parantaminen

  • uusien laadukkaiden ulkoisten linkkien hankkiminen.
  • ajantasalla oleva sisältö
  • tosiasioiden tarkistaminen
  • arvostelujen hankkiminen
  • Wikipedia-sivun hankkiminen
  • uusien mainintojen hankkiminen

Ulkoiset linkit

Vuosien mittaan Google ja muut hakukoneet ovat tiukentaneet palkintoja ja rangaistuksia ulkoisissa linkeissä. Kun oli yleistä tietoa, että ulkoiset linkit ovat tärkeä faktori, ihmiset käyttivät kaikenlaisia ​​strategioita saadakseen ulkoisia linkkejä. Linkkien julkaisemisesta keskustelufoorumeilla maksettiin.

Sitten hakukoneet keksivät ja alkoivat rangaista epäeettisten tai epäluonnollisten linkkien käyttämisestä. On olemassa useita asioita, jotka pitää huomioida ulkoisissa linkeissä.

Linkittävien verkkotunnusten määrä

Mitä enemmän on verkkotunnuksia, sitä enemmän on luottamusta Googlen mukaan. Kuitenkin määrää tärkeämpää on laatu.

Linkin auktoriteetti

Ei riitä, että on paljon viittaavia verkkotunnuksia, vaan olisi tärkeää, että linkitetään korkean auktoriteetin omaavilla verkkotunnuksilta.

SEMrush:n ulkoisten linkkien auktoriteettipisteet muodostuvat:

  • Verkkotunnuksen ulkoisten linkkien määrä ja laatu (auktoriteetti).
  • Viittaavien verkkotunnusten määrä ja viittaavien IP-osoitteiden määrä.
  • Ulkoisten linkkien kokonaismäärä
  • Follow (seuraa) vs. nofollow (älä seuraa) -linkit
  • Orgaaninen hakuliikenne

Osuvuus

Linkkien saaminen korkean auktoriteetin tason web-sivustoilta on tärkeää. Kuitenkin on vielä tärkeämpää, että nämä linkittävät sivustot ovat relevantteja. Eli linkittävä web-sivusto käsittelee samaa aihepiiriä kuin mihin on linkitetty.

Ankkuriteksti

Ankkuritekstin eli linkin tekstin pitää olla kuvaava ja relevantti.

Brändin kehittäminen

On tunnettu fakta, että Google arvostaa tuotemerkkejä. Brändin rakentamisen tulisi olla keskeinen osa laajempaa hakukoneoptimointi- ja markkinointistrategiaa, mutta myös osa lähestymistapaa web-sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin.

Sisältömarkkinointi

Ajateltaessa sisältömarkkinointia, on liian helppoa ajatella sitä ainoastaan web-sivuston sisäisenä hakukoneoptimoinnin osana kun luodaan ja julkaistaan sisältöä.

Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna sisältömarkkinointi kattaa sekä sivuston että ulkopuoliset taktiikat. Omalla web-sivustolla julkaistu sisältö on vain osa sisältömarkkinointia. Kaikki sisältö, joka luodaan ja julkaistaan millä tahansa web-sivustolla kuuluu sisältömarkkinointiin.

Yleisiä sisältömarkkinoinnin taktiikoita, jotka edistävät hyvin web-sivuston ulkopuolisten signaalien luomista ovat:

  • blogipostaukset
  • infografiikat (kuvalliset tietoa välittävät esitykset)
  • kyselyt, tutkimukset ja tutkimuspaperit
  • white paper (julkaisut, jotka käsittelevät tiettyä aihepiiriä) ja e-kirjat

Sisältömarkkinoinnin strategian laatiminen

  • kohderyhmän määrittely
  • aiheiden määrittely
  • yleisön tarpeita vastaavan avainsanojen määrittely
  • jatkuva hakukoneoptimointi
  • sisällön pitäminen ajantasalla
  • sisällön julkaisu omalla web-sivustolla
  • tulosten mittaaminen

Paikallinen hakukoneoptimointi

  • 46% kaikista Googlen hauista on “paikallisia hakuja” eli tietoja paikallisista palveluista ja tuotteista.
  • 76% kuluttajista, jotka etsivät jotain paikallista tuotetta, palvelua tai yritystä kännykällään, käyvät kaupassa sinä päivänä
  • Joten on selvää, että paikalliset haut muodostavat suuren osan kaikesta hakukoneoptimoinnista.
  • Saamalla paikallisen yrityksen avainsanoille hyvä sijoitus, on hyvä mahdollisuus saada maksava asiakas menemään liikkeeseen pari minuuttia haun tekemisen jälkeen.

Sosiaalinen media

  • Sosiaalinen media on loistava tapa lisätä verkkotunnuksen auktoriteettia ja parantaa hakukoneesi sijoitusta.
  • Kun jaetaan sisältöä sosiaalisessa mediassa ja saadaan liikennettä web-sivustolle, se osoittaa Googlelle, että saat liikennettä eri lähteistä ja että sinulla on mielenkiintoista ja korkealaatuista sisältöä.
  • Siksi on tärkeää olla jatkuvasti aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja sitä käytetään sisällön jakeluun.
  • Suurempi sitoutuminen johtaa todennäköisesti lisääntyvään jakamiseen, ulkoisiin linkkeihin ja klikkaamiseen, mikä auttaa rakentamaan verkkotunnuksen auktoriteettia.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritetään saavuttaa haluttu kohderyhmä sitä koskettavan henkilöbrändin eli vaikuttajan tai brändilähettilään kautta. Yleisö seuraa vaikuttajan elämää tyypillisesti sosiaalisen median kuten Instagramin, Facebookin, TikTokin, tai muun kanavan kuten blogin, Youtuben tai LinkedIn:n kautta. Koska vaikuttajat nauttivat suuren yleisön arvostuksesta, yritykset haluavat tavoittaa seuraajien yleisöä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.

Vaikuttajamarkkinointia ei kannata aloittaa keinona hankkia ulkoisia linkkejä, elleivät ne ole follow-tyyppisiä (älä seuraa). Sponsoroidun sisällön linkit rikkovat Googlen verkkovastaavan ohjeita.

Vaikuttajamarkkinointi sisältää sekä maksettuja että maksamattomia järjestelyjä. Maksetuissa yritykset maksavat vaikuttajalle tai antavat heille ilmaisen tuotteen vastineeksi mainonnastaan. Maksamattomia järjestettyjä käytetään silloin kuin kun yritys ja vaikuttaja solmivat molempia osapuolia hyödyttävän suhteen.

Positiivisten arvioiden saaminen

Asiakkaiden arvostelun merkitystä web-sivuston ulkopuolisessa hakukoneoptimoinnissa on vaikeaa yliarvoida. Tutkimuksen mukaan 93% ihmisistä kertoo web-sivustoilla olevien arvostelun vaikuttavan ostopäätöksiinsä. Arvostelut vaikuttavat siihen miten tavalliset käyttäjät ja hakukoneiden botit havaitsevat brändin. Web-sivustot, joilla on positiivisia arvosteluja, näyttävät uskottavammilta ja siksi ne ovat todennäköisemmin hakutulosten kärjessä.

Lisäksi positiivinen verkkomaine johtaa parempiin tuloksiin. Palaavat käyttäjät ovat yksi käyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä, jotka lisäävät uskottavuutta hakukoneiden silmissä.

Yritys, joka on kerännyt hienoja arvosteluja kolmansien osapuolien alustoilta, nousee arvostetuksi brändiksi. Suosittuja alustoja arvioinnissa:

  • Google
  • Yelp
  • Facebook
  • TripAdvisor

On olemassa tehokkaita tapoja saada asiakas kirjoittamaan arvostelu:

  • Vilpitön halu, ihmiset haluavat puhua poikkeuksellisen laadukkaasta tuotteesta tai palvelusta.
  • Lahjan tarjoaminen, esim. bonus.
  • Alennuksen tarjoaminen on hyvä syy jättää palautetta.
  • Yksinkertainen ystävällinen pyyntö voi auttaa.

hakukoneoptimointi

Googlen merkittävät algoritmin päivitykset

Google päivittää algoritminsa tuhansia kertoja vuodessa. Suurin osa näistä Googlen algoritmin päivityksistä on vähäisiä ja huomaamattomia, mutta ainakin kerran vuodessa on merkittävä päivitys, joka muuttaa tapaa, jolla web-sivustot luokitellaan ja näytetään Googlen hakutuloksissa (SERP). Tämä opas kertoo Googlen merkittävimmistä ydinalgoritmin päivityksistä viimeisten 20 vuoden ajalta.

hakukoneoptimointi

Jatka lukemista

Google Core Web Vitals

Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen. Core Web Vitalsit kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on. Ne kertovat latausajoista, paljonko menee aikaa, että sivu on vuorovaikutteinen sekä kuinka vakaasti sisältö pysyy latauksen aikana paikallaan.

Google Core Web Vitalsin mittarit

  • suurin osa sisällöstä tulee näkyviin (Largest Contentful Paint, LCP)
  • ensimmäisen syötön viive (First Input Delay, FID)
  • kumulatiivinen asettelun muutos (Cumulative Layout Shift, CLS)

Muita Web Vitalsin mittareita

  • ensimmäinen sisällön renderöinti
  • palvelimen vastausaikojen parantaminen
  • estoaika
  • interaktiivisuutta edeltävä aika

Largest Contentful Paint (LCP)

  • Kertoo kuinka kauan aikaa kuluu, että suurin osa sisällöstä tulee näkyviin.
  • Hyvä LCP arvo on alle 2,5 sekuntia.
  • Huono LCP arvo on yli 4 sekuntia

Mitkä aiheuttavat huonoa LCP:tä?

  • hidas palvelimen vasteaika
  • renderöinnin estävät JavaScript ja CSS
  • resurssien latausajat
    • kuvan, videon ja tekstilohkon elementit sivun yläosassa

Miten LCP:tä voi parantaa

  • palvelimen vaihtaminen parempaan
  • kuvien optimointi
  • ei-kriittisten JavaScriptien ja CSS:n lykkääminen ja minimointi

Palvelin

  • Jos käytössä on normaali webhotelli, vaihtaminen virtuaaliserveriin on merkittävä parannus.
  • Yksittäisellä dedikoidulla fyysisellä serverillä voi olla yli 2000 web-hotellia, jolloin yksittäisen web-hotellin voimakas kuormitus voi näkyä kaikille muille asiakkaille.
  • Virtuaaliserverissä on mahdollisuus asentaa juuri ideaalit ohjelmistot.
  • Web-hotelleissa ei voi vaikuttaa käytössä oleviin ohjelmistoihin usein lainkaan.
  • CDN (Content Delivery Network) koostuu joukosta palvelimia ympäri maailmaa useissa datakeskuksissa, jotka säilyttävät tiedostoja (JavaScript, CSS ja kuvia) välimuistissaan ja jakavat ne käyttäjälle lähimmästä mahdollisesta pisteestä.

Kuvat

  • Kuvat kannattaa jakaa seuraavan sukupolven muodoissa kuten WebP, jotka pakkaavat kuvat pienempään tilaan kuin jpg- ja png-kuvaformaatit.
  • WebP on bittikarttakuvien tiedostomuoto, jossa voidaan käyttää häviöllistä ja häviötöntä pakkausta.
  • WebP syntyi vuonna 2010 Googlen VP8-videoformaatin sivutuotteena ja julkaistiin avoimena formaattina vuonna 2010.
  • Jpg- ja png.kuvaformaatissa olevia kuvia voi optimoida siihen erikoistuneella palvelulla kuten Tinypng.com.
Kuvien lazy loading -tekniikka
  • Poissa näkyvistä olevat kuvat kannattaa ladata vasta kun kaikki kriittiset resurssit on ladattu.
  • Normaalisti sivu latautuu vasta kun kaikki resurssit on ladattu, joka ei ole latausaikojen kannalta optimaalista.
  • Ratkaisu on kuvien lazy loading -tekniikka: kuva ladataan vasta kun sen pitäisi näkyä näytöllä.
  • Lazy loading -tekniikka voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla.
    • UIkit-nimisessä responsiivisen web-suunnittelun alustassa on kuvien lazy loading sisäänrakennettuna.
    • Chrome-selaimen versioon 76 tuli tuki sisäänrakennetulle lazy loading-ominaisuudelle.

JavaScript

  • JavaScript-tiedostot kannattaa yhdistää ja pakata esim. https:// javascript-minifier.com avulla.
  • Kutsu JavaScript-tiedostoon kannattaa laittaa ihan body-osan loppuun.
  • JavaScriptin latautumiseen voi vaikuttaa defer ja async -tekniikoilla.
    • Defer kertoo web-selaimelle, että sen pitäisi jatkaa työskentelyä sivun kanssa, ladata scripti taustalla ja suorittaa scripti sitten, kun sitä ladataan.
    • Deferiä kannattaa käyttää skripteihin, jotka tarvitsevat koko DOM (Document Object Mode) ja / tai niiden suhteellinen suorittamisen järjestys on tärkeää.
    • Async tarkoittaa, että skripti on täysin riippumaton eli sivun sisältö käsitellään ja näytetään huomioimatta async käyttävää skriptiä.
    • Asynciä kannattaa käyttää riippumattomiin skripteihin, kuten laskureihin tai mainoksiin, joiden suorittamisen järjestys ei ole tärkeää.

CSS

  • Css-tiedostot kannattaa yhdistää ja pakata esim https:// cssminifier.com avulla.
  • Kun CSS-tiedostot on pakattu ja yhdistetty, kannattaa määrittää ns. critical path.
  • Critical path tarkoittaa sivun yläosan muotoiluja, lisätään html:ään sisään.
  • Critical path voi määrittää esim https:// jonassebastianohlsson.com/criticalpathcssgenerator/ avulla.

HTML5 preload

  • HTML5 preload:n avulla voidaan ladata resurssit varhaisessa vaiheessa head-osassa niin, että resurssit eivät estä renderöintiä.
  • Käytännössä web-selaimelle annetaan ohje suorittaa alustava lataus, jotta ei jouduta odottamaan resurssin latautumista.

HTML5 prefetching DNS

  • HTML5 DNS prefethcing -tekniikalla ilmoitetaan web-selaimelle, että pitää hakea resursseja toisesta verkkotunnuksesta.
  • HTML5 prefetching DNS
  • Haettavia resursseja ovat esim.
    • Google Tag Manager
    • Google Analytics

Ensimmäisen syötön viive (FID)

  • Ensimmäisen syötteen viive (FID) mittaa aikaa, joka kuluu sivun vastaamiseen käyttäjän ollessa ensimmäisessä vuorovaikutuksessa sen kanssa.
  • Ensimmäisen syötteen viive keskittyy sivun vuorovaikutteisuuteen, mikä tarkoittaa, että jos käyttäjä ei ollut vuorovaikutuksessa sivun kanssa, sitä ei mitata.
  • Hyvä FID-pisteet ovat 100 ms ja alle. Käyttäjät kokevat 100 ms: n tai sitä pienemmän latausnopeuden hetkellisenä.
  • Kaikkia pisteitä, joka on 100 ms: n ja 300 ms: n välillä, on parannettava, ja yli 300 ms: n pisteitä pidetään heikkoina.
  • FID poikkeaa muista mittareista, koska se on ainoa mittari, joka voidaan mitata vain kentän työkaluilla.

Mikä voisi aiheuttaa huonot FID-pisteet?

Yksi yleinen syy huonoon FID-pistemäärään on se, että selaimen pääsäie on varattu JavaScript-koodin jäsentämiseen ja suorittamiseen. Kun pääsäie on varattu, se ei vielä voi vastata käyttäjän vuorovaikutukseen.

FID-pistemäärän parantaminen

  • Kun halutaan parantaa FID-pistemäärää, on tarkasteltava sitä, mikä pitää web-selaimen vuorovaikutteisena. Esimerkkejä asioista, joita voit tehdä FID-pistemäärän parantamiseksi ovat:
  • JavaScriptin suoritusajan vähentäminen
  • Pääsäikeessä tehdyn työn minimointi.
  • Kolmannen osapuolen JavaScript-koodin vaikutuksen vähentäminen.

Kumulatiivinen asettelun muutos (CLS)

  • Kumulatiivisen asettelun muutos kuvaa kun näkymän elementti siirtyi lähtöasennosta sivun lataamisen aikana.
  • Tavoitteena on mitata sivun visuaalinen vakaus.
  • Hyvä CLS-pisteet ovat alle 0,1.
  • Kaikki pisteet välillä 0,1 – 0,25 tarvitsevat parannusta.
  • Mitä tahansa arvoa yli 0,25 pidetään huonona.

Kuinka kumulatiivinen asettelun muutospiste lasketaan?

  • CLS-pisteet laskettaessa kaava on:
    • Asettelun muutoksen pisteet = vaikutusalue * etäisyyden osuus

Esimerkki

  • Oletetaan että ollaan sivulla, jossa yksi elementti (teksti, kuvat jne.), vie 40% korkeudesta.
  • Yhtäkkiä tapahtuu leiskan asteellun muutos ja mainos (epävakaa elementti) avautuu nykyisen elementin yläpuolelle.
  • Tämä mainoksen koko on 20% näkökulmasta nykyisen elementin yläpuolella.
  • Vaikutusalue on 60%.
  • Kumulatiivisen asettelun muutos = 0,6 * 0,2 = 0,12

Kumulatiivisen asettelun optimointi

  • Kuvien ja videoiden leveyden ja korkeuden määrittely auttaa web-selainta antamaan jokaiselle elementille riittävästi tilaa etukäteen.
  • Vältetään dynaamista sisältöä olemassa olevan sisällön yläpuolella
  • Web-fonttien optimointi

Web-fonttien optimointi

  • Web-fonteissa kannattaa käyttää HTML5 preload:ia.
  • CSS:llä voidaan vaikuttaa fontin latautumiseen esimerkiksi määrittelemällä font-display: swap;
  • Web-fontit kannattaa integroida julkaisujärjestelmän teemaan https://google-webfonts-helper.herokuapp.com/ fonts , jotta olisi vähemmän DNS-hakuja (loopup).

hakukoneoptimointi, web-suunnittelu

Google-näkyvyys

Googlen-näkyvyyden voi jakaa kahteen osaan: hakukoneoptimointiin ja Google-mainontaan. Hakukoneoptimoinnin sisällä on useita asioita, joihin pitää kiinnittää huomioita.

Hakukoneoptimointi vai Google-mainonta?

  • Hakukoneoptimoinnissa yritetään saada web-sivusto korkealle relevanteilla hakusanoilla ja sitä kautta saamaan liikennettä Googlesta.
  • Hakukoneoptimoinnissa ei voida antaa takuuta onnistumisesta, mutta oikeilla toimenpiteillä hakukoneoptimoinnin ROI (Return On Investment) on lopulta suurempi kuin Google Adsin.
  • Hakukoneoptimoinnissa tulosten saavuttamisessa menee aikaa, osaamista jne, tulokset nähdään usein vasta 6 kk jälkeen.
  • Google Ads:ssa laitetaan mainos Googleen valituilla avainsanoilla.
  • Google Ads:in käyttämisellä varmistetaan, että yritys näkyy hakutulossivulla, vaikkakin mainoksena.
  • Ad:ssa pitää maksaa Googlelle jokaisesta klikkauksesta, mutta se tuo välittömästi lisää kassavirtaa, kun yritys saa web-sivustolleen kävijöitä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.

Relevantit avainsanat

Avainsanatutkimuksessa etsitään ne relevantit avainsanat, joilla haluttaisiin web-sivuston löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista.

Ajankohtainen ja tuore sisältö

Bloggaaminen on hyväksi havaittu keino lisätä sisältöä web-sivustolle. Blogissa voidaan julkaista yrityksen uutisia, tapahtumia jne luontaisesti syntyvää asiaa. Aktiivisesti tuoreella sisällöllä päivitettävät web-sivustot ovat houkuttelevampia hakukoneille, koska hakukoneen näkökulmasta päivitettävällä sivustolla on käyttäjälle enemmän annettavaa. Kannattaa aina jakaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa, koska se auttaa saamaan web-sivustolle lisää kävijäliikennettä.

Kommentointimahdollisuus blogiiin

Blogiin kannattaa laittaa kommentointimahdollisuus, koska sisältöön saadut kommentit nostavat sivuston orgaanista näkyvyyttä

Kilpailija-analyysi

Hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysin kuuluu kilpailijoiden linkkien, avainsanojen, sisällön ja muiden asioiden tutkiminen, jotta voidaan suunnitella hakukoneoptimoinnin strategia. Kilpailija-analyysin voi tehdä esimerkiksi SEMrush:lla.

Responsiivinen web-suunnittelu

Google otti mobiili -ensin indeksoinnin käyttöön keväällä 2018. Mobiili-ensin indeksointi tarkoittaa Googlen käyttävän sivun mobiiliversiota indeksointiin ja arvostuksen antamiseen. Tämän takia on tärkeää, että web-sivusto toimii kaikilla laitetyypeillä.

Latausaikojen optimointi

Web-sivuston latausaikoihin kannattaa kiinnittää huomioita, koska käytettävyyden lisäksi se vaikuttaa myöskin hakukoneoptimointiin. Latausajat ovat nimittäin Googlen algoritmin yksi faktori eli tekijä, jonka nimi on Core Web Vitals. Google otti Core Web Vitalsin käyttöön toukokuussa 2021.

Laadukkaat ulkoiset linkit

Ulkoiset linkit ovat yhä tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Linkeistä huonoilta sivustoilta on haittaa hakukoneoptimoinnissa. Pahimmillaan web-sivusto voi saada Googlelta manuaalisen rangaistuksen. Vastaavasti laadukkaat linkit arvostetuilta web-sivustoilta parantavat hakukoneoptimointia. Linkeissä kannattaa keskittyä määrän sijaan laatuun.

Jatkuva hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa työtä. Kerralla on mahdotonta saada hakukoneoptimointia kuntoon, koska avainsanojen sijoitukset eivät ole muuttumattomia, vaan tilanne elää koko ajan.

hakukoneoptimointi

10 syytä avainsanojen sijoitusten laskemiselle

On monia syitä, joiden vuoksi sivuston avainsanojen sijoitukset ja liikenne voivat laskea. Kävijäliikenteen lasku voi johtua muutoksesta Googlen algoritmissa, teknisestä virheestä, ulkoisten linkkien menettämisestä jne. Googlen 21.11.2022 julkaisema opas kertoo kuinka nykyinen sijoitusjärjestelmä toimii ja kuinka vanha järjestelmä toimi.

Sivuston sisäiset ongelmat

1. Sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan

Kilpailija-analyysi paljastaa mitä pitää tehdä, että sivusto on ajan tasalla kilpailijoita vastaan. Jos sivuston sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan, todennäköisesti vähitellen avainsanojen sijoitukset laskevat. Aikaa myöten sivuston sisältö saattaa olla epärelevanttia. Sisältöstrategia voi koostua esimerkiksi säännöllisestä bloggaamisesta.

2. Sivuston ulkoasun uusiminen

Kun sivuston sivusto ulkoasu on päivitetty, välttämättä orgaaninen kävijäliikenen ei säily ennallaan. Esimerkiksi uusi WordPressin teema saattaa sisältää runsaasti JavaScriptiä, joka häiritsee hakukoneiden bottia indeksoinnissa. Google lisäsi algoritmiinsa kesäkuussa 2021 Core Web Vitalsit, jotka kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on.

3. Kävijöitä tuovan sisällön poistaminen

Oletetaan, että aloitetaan sivuston tarkastamisen projekti. Yksi ehdotuksista on poistaa ohut ja päällekkäinen sisältö sivustolta. Pitää olla tarkkana, että saavatko poistettavat sivut kävijäliikennettä. Jos yhdistetyt ja poistetut tekstikappaleet saivat merkittävästi liikennettä ja uusi kappale ei ole sisällöltään samanlainen, saatetaan menettää kävijäliikennettä.

4. Robots.txt-tiedosto aiheuttaa indeksointiongelmia

Robots.txt:in virheellinen käyttäminen on tyypillinen tekninen ongelma. Sen muokkaamisessa pitää olla äärimmäisen huolellinen, koska virheellinen käyttö voi estää indeksoinnin.

Esimerkiksi rivi: “Disallow: /” robots.txt-tiedoston yläosassa saa hakukoneet lopettamaan indeksoinnin koko sivustolla, mikä johtaa liikenteen laskuun.

Sivuston ulkopuoliset syyt

Myös sivuston ulkopuoliset asiat vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Niiden tarkistaminen vaatii syvällisempää tarkistamista.

5. Linkit poistettu web-sivustoilta

Jos liikenne on laskenut, kannattaa tarkistaa ja varmistaa, että ei ole menetetty linkkejä, jotka toivat ennen kävijäliikennettä. Ulkoiset linkit voi tarkistaa esimerkiksi SEMrushilla.

6. Linkittävä sivusto meni alas

Jos linkittävän sivuston kautta on pysyvästi menetetty kävijäliikenne, se voi johtua ko. sivuston olevan alhaalla. Koska asialle ei voi mitään, kannattaa yrittää hankkia uusi linkittävä sivusto.

7. Linkittävä sivusto sai Googlelta rangaistuksen

Jos linkittävää sivustoa rangaistaan ja se poistetaan Googlen indeksistä, luonnollisesti menetetään kävijäliikenne ko. sivustolta. Myös tällöin kannattaa yrittää hankkia uusia ulkoisia linkkejä.

Käyttäjän pyyntöjen ja palvelimen virheet

Jos sivustolla on paljon sivustoon liittyviä 4xx-virheitä tai 5xx palvelimeen liittyviä virheitä, voidaan menettää kävijäliikennettä. Lisäksi kaikki sivut, jotka toimivat ennen ja ja sijoittuivat hakutuloksissa korkealle, voivat virheiden myötä menettää sijoituksensa.

8. 4xx käyttäjän pyyntöihin liittyvät virheet

4xx-virheistä yleisin on 404 sivua ei löydy -virheilmoitus. Tämä johtuu, että sivu on linkitetty sivulle, jota ei ole olemassa. Sen näkee Google Search Consolen avulla. Lisäksi asia voidaan tarkistaa auditoinnin työkalulla.

9. 5xx palvelimeen liittyvät virheet

Google Search Consolessa näkee myös palvelimiin liittyvät virheet, mutta kannattaa käyttää pingaus-työkalua, jotta voidaan reagoida nopeasti. Ne lähettävät hälytyksen kun sivusto on jostain syystä alhaalla. Esimerkiksi Uptimerobot.com ja Adminlabs.com/ ovat hyviä sivustojen pingaus-työkaluja.

10. Negatiivinen hakukoneoptimointi

Negatiivisessa hakukoneoptimoinnissa yritetään tiputtaa kilpailijan sivustoa Googlen hakutuloksissa. Tällaisen suoran hyökkäyksen ainoa tavoite on aiheuttaa vahinkoa ja sen havaitseminen ajoissa on mahdollista vain jatkuvalla sivuston seurannalla. Onneksi Suomessa negatiivista hakukoneoptimointia tapahtuu harvoin.

Kuinka tunnistaa negatiivinen hakukoneoptimointi?

  • Äkillinen pudotus hakuliikenteessä
  • Manuaalinen rangaistusilmoitus
  • Yksittäisten avainsanojen pudotus rankingissa

Yleisimmät negatiivisen hakukoneoptimoinnin tekniikat

  • Sivustolle murtautuminen
  • Linkittäminen
  • Linkkien poisto
  • Hyökkääminen 404 sivua ei löydy -virheilmoituksella
  • Hyökkääminen uudelleenohjauksella
  • Sivuston kopiointi
  • Brändin mustamaalaminen

hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimoinnissa on tiettyjä asioita, jotka pitää huomioida. Ei riitä pelkkä alt-attribuutin lisääminen. Tämä artikkeli sisältää kattavat ohjeet aiheesta.

  • alkuperäisten kuvien käyttäminen
  • kuvaformaatin valitseminen
  • kuvatiedoston nimen optimoiminen
  • kuvien alt-attribuutin optimoiminen
  • konteksti kuvien ympärille
  • mittojen lisääminen
  • kuvien pakkaaminen
  • strukturoidun datan lisääminen
  • sivukartan hyödyntäminen
  • CDN:n hyödyntäminen

hakukoneoptimointi

Jatka lukemista

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin prosessi, jossa listataan ne yksittäiset sanat ja useammista sanoista koostuvat lausekkeet, joilla haluttaisiin verkkosivujen löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista. Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakukoneoptimointia, joidenkin hakukoneoptimoinnin spesialistien mielestä jopa kaikkein tärkein vaihe hakukoneoptimoinnissa.

hakukoneoptimointi

Jatka lukemista

Grav Premium

Grav on ilmainen avoimen lähdekoodin tiedostopohjainen julkaisujärjestelmä, joka esiteltiin 6 vuotta sitten. Sitä kehittävä Trilby Media on luvannut premiumia vuosien ajan. Asia on nyt vihdoin toteutumassa. Trilby Media julkaisee maksullisia laajennuksia ja teemoja 15.12.2020.

Itse asiassa Graville on ollut maksullisia teemoja ennenkin kun Rockettheme on julkaissut niitä. Sekä Trilby Median että Rocketthemen omistaa Andy Miller. Nyt on tulossa pelkästään Graville kehitettyjä teemoja. Rocketthemen teemat ovat saatavilla Joomlalle, WordPressille ja Graville.

cms, Grav

Jatka lukemista

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider on hakukoneoptimoinnin auditoinnin ohjelmisto. Tarkalleen ottaen se on botti, joka selaa (crawls) koko sivuston läpi ja etsii ongelmia. Screaming Frog on siis suunniteltu virheiden löytämiseen. Screaming Frog kertoo esimerkiksi

  • rikkinäisten linkkien määrän
  • puuttuvien kuvien määrän
  • puuttuvien metakuvausten määrän
  • kuinka monelta sisältösivulta puuttuu H1-pääotsikko

hakukoneoptimointi

Jatka lukemista